In de lift

Kirstie van Noort, Juliette Warmenhoven en nog veel meer belangrijke keramisten ontbreken in dit overzicht. Maar evengoed is het helder dat het Nederlandse servies in de lift zit. Nu is het hopen dat de liefhebbers van mooi keramiek de weg naar de makers weten te vinden. Want alleen met hun support kunnen deze ontwerpers de wereld mooier (en beter) maken.
Bronwasser

 

btn vooruit

btn home
achteruit
Facet
Smile if you get it

Wie de producten van Robert Bronwasser ziet herkent de hand van de ontwerper onmiddellijk. Krachtige vormen, speels, kleurrijk en vaak ietsje uitvergroot. In de 25 jaar dat Bronwasser actief is heeft hij een zich een vooraanstaande plaats in de wereld van het Dutch Design verworven. 25 Jaar, reden voor een feestje! In het Klokgebouw, nog altijd het hart van de DDW, was een overzichtstentoonstelling van zijn werk met als titel Smile if you get it. Natuurlijk stond daar ook zijn serviesgoed tussen. We lichten er iets uit.







kan

Prachtig van vorm is de kan die Robert Bronwasser in 2013 heeft ontworpen. Het product was bedoeld als relatie-geschenk voor een grote organisatie en heeft zijn weg naar de winkel helaas nooit gevonden. Erg jammer. Laten we hopen dat de exclusieve rechten snel vervallen en Royal Goedewaagen hem opnieuw in productie neemt.











One - one size fits all


Voor de koffieketen Simon LĂ©velt ontwikkelde Bronwasser in 2101 One - one size fits all, een koffie- / theeservies waar alle (stapelbare) kopjes op hetzelfde schoteltje passen. De vormgeving is verre van pretentieus, maar evengoed eigentijds en aantrekkelijk.

Not for sale

Nu we het toch hebben over mooi keramiek dat niet te koop is, ook bij Piet Hen Eek vonden we daar een voorbeeld van. Zijn mooi gevormde serie Facet blijkt omvangrijker dan verwacht. Verstopt in een hoekje van het complex stond een vitrinekast met onderdelen uit de collectie die we niet eerder hadden gezien. Wel met een bordje 'not for sale' erbij. 'teasers' noemen we dat.

One-size
StudioOpPoten-2



steeds verder


De op de DDW gepresenteerde onderdelen zijn nog maar een begin.
Malou: 'Inmiddels zijn we bezig met de ontwikkeling van de volgende serviesdelen, voornamelijk borden. Met de inspiratie voor deze delen gaan we steeds verder het landschap in. Van de poel gaan we naar de oever, naar het Amsterdamse Bos en eindigen we in de polder. Met daarbij behorende steeds zwaarder wordende texturen en kleuren.'


logo
St
Floris Wubben
Arita vaas
StudioOpPoten-1

Studio Op Poten

Aan het schilderachtige veenmeer De Poel, iets ten westen van het oude Amstelveen, ligt een van Nederlands best gekwalificeerde restaurants, toepasselijk Aan de Poel genaamd. De omgeving en de keuken doen voor elkaar niet onder als het erom gaat de bezoeker in euforie te brengen. Malou van Dijck van Studio Op Poten kreeg de opdracht om voor Aan de Poel een nieuwe servieslijn uit te zetten. In samenspraak met de opdrachtgever werd qua vormgeving gekozen voor strak, eigentijds porselein. De verrassing schuilt vooral in het kleurconcept. Subtiele tinten reflecteren het palet van de lokatie: van helder wit naar hemelsblauw en dan over aqua naar de zachtgroene tinten van de oever. Spetters van gekleurde klei maken de verwijzing naar het waterleven nog net even iets duidelijker.

Dutch Design Week 2017

pagina 4


 




 

laatste editie

eerdere edities

alle onderwerpen

korte berichten

overzicht serviezen

tijdbalk

wij zoeken

serviezendomein.nl

een link naar

home