Rozenburg: theekopje en schotel,
decoratie Samuel Schellink, 1913
foto: Proportio Divina



Hoezeer de makers bij Rozenburg zich hebben laten inspireren door de Japanse grafische kunst blijkt wel uit het hier afgebeelde bordje.

Herstel

De interesse vanuit Amerika en Canada voor Nederlandse kunstvormen als het eierporselein van Rozenburg is zich gelukkig aan het herstellen, ook de museale belangstelling. Marc: ‘In Amerika gaat het economisch weer redelijk goed. Daar komt de verkoop weer op gang. De interesse zal verder toenemen als de euro ten opzichte van de dollar goedkoper wordt. Honderd jaar geleden kochten Amerikaanse musea Europa bijna leeg. Misschien herhaalt de geschiedenis zich.’

btn vooruit

btn home
achteruit
Proportio-1913
Proportio-


De andere weg?

Marc ziet het als een positieve ontwikkeling dat iedereen in de kunsthandel bezig is zekerheden en gewoontes tegen het licht te houden. Een halve generatie terug besloten  handelaren en masse om hun galeries te sluiten. Beurzen trekken een groot publiek en creëren een soort van momentum: Nu moet je als consument toeslaan. Maar ook beurzen blijken niet het ideaal. Marc: ‘De kosten zijn fors en de verkopen lopen terug. Maar wat is de andere weg?
Proportio-267
boven: Rozenburg theeservies
W.J. van Rossum, 1911
foto: Proportio Divina

Rozenburg bord,
W.P. Hartgring, 1903
foto: Proportio Divina

Verzamelaar / koopman

De vraag is of we het moeten waarderen dat onze kunstschatten naar de andere kant van de wereld verdwijnen. Waar zijn de Nederlandse kopers?
Marc: ‘De Nederlanders zijn terughoudend. Menige verzamelaar hier is ook koopman. Kunst moet waardevast zijn. In het buitenland speelt dit minder. Men koopt omdat men het mooi vindt of omdat het een belangrijke aanvulling op de collectie is. In het buitenland reageert men verontwaardigd als ik voorstel een onderdeel uit iemands collectie aan te kopen. Het is immers kunst. Er is in Nederland veel zorg, over het werk, de pensioenen, waardevastheid van de huizen, maar het geld is niet op.’  


Nieuw Publiek

Marc en Janneke begrijpen goed dat voor het openbreken van de nationale markt grote inzet van allen nodig is, ook van de musea. Belangrijk is de vraag hoe een nieuw publiek in kunst te interesseren. Kunstinstellingen in bijvoorbeeld Amerika zijn opvallend actief waar het gaat om het samenbrengen van groepen (potentieel) geïnteresseerden. Daar gaat een wervende kracht vanuit. De boodschap komt over dat kunst ertoe doet.


Rozenburg-104
De economie

Inmiddels bestaat Proportio Divina 10 jaar en is uitgegroeid tot een van de belangrijkste firma’s voor kunst en toegepaste kunst van rond 1900. Onverhoopt is door de crisis de stijgende lijn in de omzet bijgebogen. Het is geen geheim dat de kunst- en antiekhandel niet gespaard is gebleven voor de economische teruggang. De markt – zeker die in Nederland – is verstopt geraakt. Er is minder vraag en vanwege de angst om verlies te lijden is er weinig aanbod. Het onderwerp brengt een zorgelijke uitdrukking op Marcs gezicht: ‘Crisis loutert.’ Dan vervolgt hij met gevoel voor ironie: ‘Een geluk voor de kunsthandel: Ondanks dat het niet verkoopt, je hebt altijd nog de mooie spullen.'
Rozenburg mokkaserviesje, decor Samuel Schellink,
(tussen 1900 en 1911), foto: Proportio Divina


Proportio-logo
onder: Rozenburg, thee- of koffiepot,
decoratie Samuel Schellink (1899)
foto: Proportio Divina
Rozenburg theeservies
decor: Samuel Schellink
1908
foto: Proportia Divina
Rozenburg-137

Eigen identiteit

Marc: ‘Ik ben begonnen met te kopen wat ik mooi vind, aanvankelijk plateel. Ik kocht met een scherp oog. Aan de hand van catalogi en boeken had ik een idee over wat iets waard is.
De waarde is van veel factoren afhankelijk. De prijs is kleurgevoelig, vormgevoelig, decoratiegevoelig…. Sommige kleuren zijn meer gewild dan andere, er zijn mensen die bepaalde decoraties niet waarderen…
Mijn eigen smaak is doorslaggevend. Soms kom ik iets tegen waarvan ik weet dat het een bepaalde verzamelaar zal aanspreken, maar vóór alles gaat mijn eigen identiteit als kunsthandelaar.’

 

Proportio Divina

Pagina 2


 




 

laatste editie

serviezendomein.nl

archief

register

overzicht serviezen

tijdbalk

ontwerpers

producenten

kent u dit servies?

serviesverhalen

collectie

wij zoeken

een link naar

reacties

home