tijdens
voor meer informatie over restauraties:
www.schermerrestauratie.nl

alle foto's van het restauratieproces zijn afkomstig van Maud Schermer


btn vooruit

btn home

btn achteruit
Ethiek van het vak

Maud heeft de vierjarige restauratieopleiding gedaan aan het Instituut Collectie Nederland in Amsterdam (tegenwoordig onderdeel van de UvA), de enige die er is in Nederland op het gebied van keramiek- en glasrestauratie! De ethiek van het restaureren is een belangrijk onderdeel van deze opleiding! Naast omkeerbaarheid geldt bijvoorbeeld ook de eis van herkenbaarheid.

Een professionele restauratie is bedoeld om het object zoveel mogelijk zijn oude schoonheid terug te geven, maar zij moet wel zichtbaar blijven. Een geoefend oog moet kunnen zien dat het object niet in originele staat is. Daarom liet bijvoorbeeld een museum alleen de bovenkant van een schoteltje volledig opknappen. Aan de onderkant bleven bewust de breuknaden in beeld. Particulieren kiezen liefst voor een volledig herstel. Toch kan met behulp van moderne technieken ook in dat geval de reparatie altijd zichtbaar worden gemaakt.

Berlage-deksel-2

Het deksel ziet er nu stukken beter uit. Je moet er met je neus bovenop hangen om de breuknaadjes en de opvullingen te kunnen zien. Daarmee is het deksel wel weer mooi, maar zo sterk als hij was wordt hij niet meer. Lijm is nu eenmaal niet langdurig bestand tegen water en warmte. Het deksel is na restauratie dus minder geschikt op een theepot waarmee thee wordt gezet. In ons geval is dat geen probleem. Het servies is sowieso ongeschikt voor heet water.
De reden waarom Maud voor epoxyhars heeft gekozen als lijmmiddel is dat het ook weer eenvoudig te verwijderen is. Professionele restauraties zijn namelijk in principe altijd omkeerbaar. Niets mag onherstelbaar gerestaureerd worden.
na-restauratie
Huishoudfolie

Om er voor te zorgen dat de aangebrachte epoxyhars na uitharden een glad oppervlakte heeft, wordt deze met huishoudfolie afgedekt. Plakbandjes houden het folie op zijn plaats. Vervolgens is het een zaak van veel geduld. De kunsthars heeft weken nodig om volledig uit te harden.
Rechtsboven zien we de potjes met de gebruikte poederpigmenten.
Maud-Schermer

Na restauratie
Berlage-deksel-1
Epoxyhars

Hiernaast is Maud Schermer bezig met een klein spateltje de randen bij te werken en de lacunes op te vullen. Zij gebruikt daarvoor een op kleur gebrachte epoxyhars. Dat er bij restauraties nogal eens met oplosmiddelen gewerkt moet worden die je beter niet te lang kan inademen, toont de professionele luchtafzuiger links op de foto.



Oplossen

Het deksel is in vier grote scherven gebroken en bij de uiteinden van de breuknaden ontbreken chips. Waarmee de stukken aan elkaar geplakt zijn is onduidelijk, maar het resultaat ziet er treurig uit. Allereerst is het zaak om de oude lijm op te lossen en te verwijderen.







Bewolkt

Wat op de foto's wel is te zien, maar pas echt opvalt als je het deksel tegen het licht houdt, is de ongelijkmatige verdeling van de kleurstof in het glas. Op sommige plaatsen is het deksel hel geel en transparant; op andere is hij zachter van kleur en opaque. Alsof er wolkjes in drijven. Deze onregelmatigheden vormen natuurlijk een lastige factor bij het opvullen van de lacunes.
Koe



Hier wordt de inhoud voor id "blok9" weergegeven

In stukken

Het persglazen theeservies van Hendrik Berlage en Piet Zwart is door verzamelaars veel gezocht. Buiten de musea kom je het nauwelijks tegen en als je al onderdelen vindt dan zijn ze zelden gaaf. Het persglas was zó kwetsbaar dat de serviesdelen vaak al beschadigd uit de fabriek kwamen. Het materiaal was bovendien slecht bestand tegen heet water en dat is toch echt een probleem voor een theeservies. De deksels van de thee- en suikerpot ontbreken vaak. Waarschijnlijk vielen die er gemakkelijk van af of ze sprongen door het hete water in stukken. Als je dan een lelijk gelijmd deksel hebt bij je theeservies dan ben je daar toch heel zuinig op. Wij kozen ervoor om hem te laten restaureren.
Maud-Schermer-1

Ontbijtservies van Berlage en Zwart

Restauratie van een deksel

 



 

laatste editie

serviezendomein.nl

archief

register

overzicht serviezen

tijdbalk

ontwerpers

producenten

kent u dit servies?

serviesverhalen

collectie

wij zoeken

een link naar

reacties

home