enthousiast en De Sphinx wordt trendsetter.


theeservies 'Serail', 1924
ontwerp: Johan Lint
uitvoering: De Sphinx, Maastricht
aardewerk
Het plateel van de Arnhemsche
Fayencefabriek heeft mede door de matte glazuur en de elegante decoraties een verfijnde uitstraling. Het vindt in de jaren 10 en 20 van de vorige eeuw zijn weg naar vele landen. Wanneer er in de crisis van de jaren 30 bezuinigd moet worden op glazuren en decoraties verliest het plateel
Arnhemsche Fayencefabriek
model 110 (1904)
ontworpen door Klaas Vet
collectie Serviezendomein



serviesdelen '4000' met decor '1000', circa 1903
ontwerp Chris van der Hoef
productie: Plateelbakkerij Zuid-Holland
aardewerk


Serail
btn vooruit
achteruit
Clary
De vormgeving bij de Maastrichtse fabrieken blijft begin 20e eeuw overwegend conservatief. De vernieuwing wordt ingezet door De Sphinx, met name door een opvallend ontwerp van Willem Rozendaal. Serail, met haar ronde vormen en met deksels als minaretten, roept een oosterse illusie op. De respons is

Arn-Fay-131-148















theeservies 'Clary', circa 1925
ontwerp: Charles Lint
productie: De Sphinx, Maastricht
collectie Marian Hankel
theepot en roomstel
ontwerper: Jan Hessel de Groot
productie: Eskaf
aardewerk
Eskaf
Het servies in de serie 4000 is met diverse decors uitgebracht. De bekendste uitvoering is met de groene en gele blokjes, bekend als decor 1000. Chris van der Hoef heeft het servies circa 1903 ontworpen voor interieurwinkel De Woning in Amsterdam.
zijn aantrekkingskracht en al snel gaat de fabriek ten onder.

serviesgoed model 131 en 148, decor 284
circa 1910
ontwerp: Klaas Vet
productie: Arnhemsche Fayencefabriek
aardewerk
AF-110
logo-4300
1000
Catalogus
'100 jaar design op tafel'

pagina 02

Serviezendomein