De geometrische basisvormen zijn nog wel herkenbaar in theeservies 'R', maar minder strikt toegepast. Hiermee kondigt Jansen van Galen het einde van de art deco-vormgeving aan.
ontbijtservies '9000', na 1930
ontwerp: Hendrik Jansen van Galen
uitvoering: Plateelbakkerij Zuid-Holland
aardewerk
theepot en roomstel, modelnaam onbekend, 1930
ontwerp: Leen Muller (toegewezen)
uitvoering: Plateelbakkerij Zuid-Holland
Servies '9000' zou te omschrijven zijn als een spel van cirkels. Door de strakke vormgeving en de kleurstelling wit en oranje doet '9000' ook nu nog modern aan.
servies 'Ineke', ca. 1933
ontwerp: Edmond Bellefroid
uitvoering: De Sphinx, Maastricht
aardewerk
theeservies 'Tilly', ca. 1933
ontwerp: Edmond Bellefroid
productie: De Sphinx, Maastricht
aardewerk
Theeservies 'Thea' werd gemaakt in een relatief kleine oplage (circa 4000 stuks). Misschien was de modernistische vormgeving voor velen te heftig. Nu wordt het servies gerekend tot het allerbeste design dat Nederland heeft voortgebracht. Door het gebruik van de accentkleur oranjerood voor handvat en knopjes wordt
benadrukt dat het model is opgebouwd uit de geometrische basisvormen cirkel en driehoek.
theeservies 'Thea', ca. 1933
ontwerp: Edmond Bellefroid
uitvoering: De Sphinx, Maastricht
aardewerk
Als er één servies doet denken aan stripfiguren dan is het wel dit theeset van Plateelbakkerij Zuid-Holland. Een melkkan als een secretaris voorop, gevolgd door een arrogante notabele, en achteraan sjokt schuchter het suikerpotje. Kopjes lijken er niet te zijn vervaardigd.
Ram: theeservies 'R', ca. 1932
ontwerp: Hendrik Jansen van Galen
uitvoering: RAM, Arnhem
aardewerk
Catalogus
'100 jaar design op tafel'
pagina 05