Caprice

De Sphinx en Société Céramique

Tot in het midden van de jaren 1920 blijven de aardewerkfabrieken in Maastricht traditionele modellen maken. De vernieuwing wordt ingezet door De Sphinx, met name door de opvallende ontwerpen van Willem Rozendaal. De respons is enthousiast en De Sphinx wordt trendsetter.

Pas in de jaren dertig (als goedkopere productie mogelijk wordt) komen er design-serviezen op de markt die voor een breed publiek bereikbaar zijn. De Sphinx en Société Céramique spelen hierin een vooraanstaande rol. Zij hebben veel succes met betaalbare, opvallende serviezen met een vernieuwende vormgeving.

Norwich
btn vooruit
btn home
btn achteruit
Société Céramique:
déjeuner
'Norwich' (ca. 1934)
ontwerper onbekend

E.J.F. van Dissel & Zonen, Eindhoven:
servet
'Straalbreking' (1930)
Chris Lebeau
collectie Textielmuseum

Haga:
servies (ca. 1904)
Chris van der Hoef
bruikleen
Purmerends Museum



Art Nouveau tafellaken, ca. 1900-1910
ontwerper en uitvoerder onbekend




Art Deco

Caprice (ca. 1931) is in de typische Art Deco stijl ontworpen door de Maastrichtse kunstenaar/ontwerper Edmond Bellefroid. Hij heeft tientallen serviesontwerpen op zijn naam staan, eerst voor De Sphinx, daarna voor Klei-Atelier Brunsum en later voor Mosa.

Caprice past bijzonder goed bij het kleurige tafelgoed. Tafelgoed Mozaïek van Chris Lebeau is, wat uiterst modern was in de jaren 1930, in drie kleuren, grijs/wit/zwart, blauw/geel/wit en geel/wit, geweven. Hierdoor is het dessin goed zichtbaar. De serie is op machinale getouwen vervaardigd.
Lees meer over Caprice, klik hier

Serail


Art Nouveau

De eerste drie decennia van de 20ste eeuw zijn de bloeitijd van de Nederlandse linnen- en damastweverijen. De Art Nouveau inspireert ontwerpers tot sierlijke patronen met een rijke uitstraling. De bloeitijd van het Nederlandse servies komt pas later, hoewel sommige ontwerpers al ver voor 1930 een grote naam weten op te bouwen. Chris van der Hoef creëert rond 1900 prachtig gebruiksaardewerk; gestileerde modellen met subtiele decoraties. Zulke serviezen waren echter voor gewone mensen niet te betalen.





Serail en Papegaai

Serail
(1924) met haar ronde vormen en met deksels als minaretten roept een oosterse illusie op. Dit servies betekende een doorbraak voor de vernieuwende vormgeving in gebruiksaardewerk bij De Sphinx in Maastircht. Ontwerper: Willem Rozendaal.



tafelgoed Papegaai, ca. 1930
ontwerp: Cor Mus; uitvoering: Koninklijke Weverij van Dijk (Kodijko), Eindhoven
linnen, damastgeweven
collectie Textielmuseum foto: Audax Textielmuseum Tilburg
kom in poort
Haga-servies

Timetables_logo
Hier wordt de inhoud voor id "blokje10" weergegeven
Hier wordt de inhoud voor id "blok9" weergegeven
Glasfabriek Leerdam:

Berlage / Zwart

Timetables
t/m 4 november 2012

18 november 2011 vond in het Audax Textielmuseum in Tilburg de opening plaats van Timetables. Deze tentoonstelling geeft een beeld van een eeuw ‘ tafelen in stijl’ in Nederland. Zij brengt toonaangevend tafelgoed samen met design-serviezen uit dezelfde periode. Uit elk decennium worden spectaculaire combinaties getoond, als een tijdslijn of ‘timetable’. Een mooie gelegenheid om meteen kennis te maken met het Textielmuseum, een van de meest verrassende musea in Nederland. Op deze pagina's enkele hoogtepunten van de expositie.

Berlage/Zwart

Timetables

hoogtepunten uit de tentoonstelling

 





februari 2012
pagina 2

 

laatste editie

serviezendomein.nl

archief

register

overzicht serviezen

tijdbalk

ontwerpers

producenten

kent u dit servies?

serviesverhalen

collectie

wij zoeken

een link naar

reacties

home

 

Hier wordt de inhoud voor id "wrapper" weergegeven