Jubilant
Drenthe
btn vooruit
btn home
btn achteruit
Paper_Porcelain









Paper_Porcelain
Oer-Hollands

Vanaf de jaren zeventig verdwijnt de linnenindustrie uit Nederland. Serviesgoed wordt nog wel gemaakt, maar op steeds kleinere schaal. Bruine, groene en oranje serviezen doen hun intrede; gezellig, en met een ambachtelijke, oer-Hollandse uitstraling.

Theeservies Drenthe (1976) van Cor van Tricht en een loper gemaakt door Fiep van Egten.

Actuele ontwerpen

Aan het einde van de 20ste eeuw luiden ontwerpers als Hella Jongerius en het duo Scholten en Baijings (zie hiernaast) een revival van de rijke Nederlandse design-traditie in. Het Textielmuseum zorgt ervoor dat actuele ontwerpen voor tafelgoed in het TextielLab geproduceerd worden.


De expositie Timetables is nog tot en met
4 november 2012 te zien in het Audax Textielmuseum in Tilburg.

Athene


Black_princess
Invloeden van Arabia

Het serviezenontwerp Jubilant (1958) van Willem de Vries voor het bedrijf Fris neemt een vooraanstaande plaats in binnen de vormgeving van eind jaren 50. We vinden er de invloeden van het Finse Arabia-servies in terug. Het is niet alleen fraai, maar ook, dankzij een verbeterd procedé, uitzonderlijk sterk en ovenvast.
Te vernieuwend

Serviesontwerp ‘Athene’ (1960) van Zweitse Landsheer voldoet aan de wensen van zijn tijd: strak en met een zekere elegantie. Maar misschien is de vorm toch iets te afwijkend van wat men gewend is. Een verkoopsucces wordt ‘Athene’ niet. De aparte lichtgroene kleur matcht goed met het ontbijtlaken van Erica de Ruiter (1953) waarin zij, naar eigen zeggen, folkloristische invloeden verwerkte.
kom in poort
Noblesse
Drenthe
Regina: servies
'Black Princess' (1956)
Floris Meydam




E.F.J. van Dissel & Zn.
tafelgoed (1954)
Kitty van der Mijll Dekker
Ook in de jaren 50 komt Edmond Bellefroid met spectaculaire ontwerpen, nu voor MOSA. Zijn servies Noblesse (1957) verovert internationaal belangrijke prijzen waaronder de Gouden Medaille van de Triënnale in Milaan.



Noblesse is hier gecombineerd met het enige tafellaken van M.C. Escher: Visschen (ca. 1955)
geweven bij E.J.F. van Dissel & Zonen:
Timetables_logo
Hier wordt de inhoud voor id "blokje10" weergegeven
Hier wordt de inhoud voor id "blok9" weergegeven

De Sphinx:
theeservies
'Kera Nova' (1954)
Pierre Daems



Van Dissel:
vingerdoekjes (1955)
Kitty van der Mijll Dekker

Na de Tweede Wereldoorlog

Na de Bevrijding is er vooral vraag naar eenvoudig tafelgoed. Gebruiksgemak is een belangrijk criterium. Zo moeten serviezen bij voorkeur stapelbaar zijn. Het nieuwe assortiment van Fris, gevestigd in Edam, valt in de smaak door zijn strakke vormen en moderne pastelkleuren.
Kera Nova
(1954) van ontwerper Pierre Daems is het antwoord van De Sphinx (Maastricht) op het succes van concurrent Fris (Edam). Ook hier nu eenvoudige vormen zonder decoraties.

In de jaren 50 raakt de markt verzadigd. De firma Regina in Gouda roept de hulp in van de glaskunstenaar Floris Meydam om nieuw, opvallend, serviesgoed voor hen te ontwerpen.

Kera_Nova

Timetables

hoogtepunten uit de tentoonstelling, pagina 2

 


februari

2012

pag. 3

 

laatste editie

serviezendomein.nl

archief

register

overzicht serviezen

tijdbalk

ontwerpers

producenten

serviesverhalen

collectie

wij zoeken

een link naar

reacties

home

 

Hier wordt de inhoud voor id "wrapper" weergegeven