Cannelee

Bij de hiernaast geplaatste foto was in het archief een briefje gevoegd met als opschrift:
Neu bei Arzberg ist eine Variante der klassischen Zylinderform, die zur letzten Triennale mit dem Grand Prix ausgezeichnet wurde. Feine Rillen auf der Oberfläche betonen plastisch den Schmelz des weißen Porzellans.

Het afgebeelde servies luistert naar de naam Cannelee. De vorm is identiek aan het servies 2050 waarmee ontwerper Heinrich Löffelhardt in 1960 de Gouden Medaille op de Triennale in Milaan veroverde. Nieuw is het ribbeltjesdecor. Het ligt voor de hand dat dit de inzending betreft waarmee Arzberg het certificaat Gulden Vorm heeft bemachtigd.

 

btn vooruit
Om naar de volgende pagina te gaan, klik op de pijl rechts
btn home
btnterug
Arabia
Cannelee

 

Icoon

Over het winnende servies zegt de voorzitter:
Het Ruska servies is heel strak en eenvoudig van vorm, kleur en samenstelling. Het is een massaprodukt, maar men is erin geslaagd om speciaal door de kleurwerking, ieder serviesonderdeel een eigen karakter te geven. (Het Vrije Volk van 10 september 1963)

De jury had een vooruitziende blik. Arabia's Ruska groeit uit tot een icoon van de moderne vormgeving. De invloed die van het servies uitgaat is enorm. Ook de Nederlandse ontwerpers tonen zich ontvankelijk en de Ruska-vormkenmerken zijn al snel te herkennen in serviesgoed van onder andere Potterie de Driehoek en Mosa.
Ruska-folder
Jaarbeurstrofee

Een uitgeknipt artikeltje uit een krant of tijdschrift verraadt welk ingezonden product de hoofdprijs heeft gewonnen. De Jaarbeurstrofee 1963 is aan de Nederlandse inzenders voorbij gegaan en binnen gehaald door één van de vier buitenlandse mededingers.
De firma Arabia uit Helsinki wint met het servies Ruska, ontworpen door Ulla Procopé. De prijs wordt uitgereikt door de voorzitter van de Jaarbeurs, dr. G. van der Wal. Hij noemt het feit dat deze trofee in handen kwam van een buitenlandse firma een stimulans voor de Nederlandse inzenders.
Larissa

Gelukkig zit niet het hele dossier aan elkaar gekleefd. Naast foto's als die van Noblesse bevat het dossier een aantal losse folders. Van A.D. Copiers Eschenbach-servies Larissa zitten er zelfs meedere exemplaren tussen. De folder is prachtig vormgegeven vol oogstrelende foto's. Larissa stamt al uit 1959. Blijkbaar is dat geen probleem en telt alleen het moment van inzending. Het kan ook zijn dat een nieuwe decoratie volstaat om mee te mogen dingen.
In de brochure zien we de uitvoering van Larissa met een zilverkleurig randje. De door Gulden Vorm bekroonde variant is wit met grijs.
Larissa-folder
Larissa
Bellefroid
We weten dan ook bij voorbeeld niet wat Mosa van haar ontwerper Edmond Bellefroid heeft ingestuurd. Maar, er is wel een foto in het dossier bewaard van zijn Noblesse moccaservies uit 1957 nu met een nieuwe decoratie: azure ofwel blauwe vlek (zie boven). De kans is groot dat Mosa dit heeft ingezonden, en met succes.
Noblesse

Inzendingen

In 1963 is er (waarschijnlijk) slechts één Nederlandse inzender die een certificaat Gulden Vorm voor serviesgoed krijgt: Mosa uit Maastricht (ontwerp Edmond Bellefroid).

Vier buitenlandse fabrieken vallen in de prijzen: Eschenbach Porzellan, Rosenthal Porzellan, Porzellan Fabriek Arzberg en Arabia.

Bovenstaande informatie halen we van een keurig uitgetypt A4-tje in het Gulden Vorm-dossier 1963. Helaas vermeldt het vel niet wát de fabrieken hebben ingezonden. Van de rest van het dossier zit een groot deel door waterschade aan elkaar geplakt en is onleesbaar geworden.

Certificaat Gulden Vorm

De winnaars 1963


 


 

 

 

 

 

 

 

laatste editie

serviezendomein.nl

archief

register

overzicht serviezen

tijdbalk

ontwerpers

producenten

kent u dit servies?

serviesverhalen

collectie

wij zoeken

een link naar

reacties

home

 

Hier wordt de inhoud voor id "wrapper" weergegeven