De ontwikkelingen rond het Arita project staan niet stil. Nieuwe kunstenaars en vormgevers zijn uitgenodigd voor een ‘residential’ in Arita om samen met de Japanse porseleinateliers nieuwe wegen te verkennen. De keuze voor Floris Wubben ligt voor de hand. Zijn werk is zowel qua vormgeving als qua productiemethode vernieuwend en vaak van een verbluffende schoonheid.
Heel fijn was het dat na een aantal magere jaren er ditmaal ruim aandacht was voor servies. Bekende keramisten als Kirstie van Noort en Lotte Douwes zagen zich omringd door een hele schare van collega’s waarvan menigeen nog maar net de opleiding heeft afgerond. Met taxi’s, treinen, bussen en te voet doorkruiste ik Eindhoven om zoveel mogelijk nieuw keramiek in kaart te brengen. Het is zeker niet gelukt om alles te traceren en ook is het niet zinvol om elk kommetje hier te tonen, maar het mooiste en het meest innovatieve serviesgoed verdient hier absoluut een podium.
Floris Wubben:
Arita vazen
tijdens DDW 2017
Paulen draaft vervolgens een beetje door als hij over de vormgevers zegt:
'
Eigenlijk zijn het allemaal wereldverbeteraars, professionele idealisten die proberen onze wereld een stukje vooruit te helpen. De wereld mooier, duurzamer, socialer, gezonder, misschien minder eenzaam en bijvoorbeeld praktischer te maken.'
Het is natuurlijk de taak van de directeur van dit designfeest om met een pep talk te komen en uiteraard hebben alle participanten veel lof en eer verdiend. Maar of alle ontwerpers per definitie heilige boontjes zijn, dat is nog maar de vraag. Als er nu zoveel designers nodig zijn om de wereld te verbeteren, dan moeten er toch voorheen vakgenoten zijn geweest die de boel hebben verprutst.
Maar laten we niet voorbijgaan aan de essentie. De wereldbevolking worstelt met enorme problemen en iedere ontwerper die een positieve bijdrage levert aan het oplossen daarvan die mag best in het zonnetje worden gezet.
Floris Wubben
In een van de Japanse workshops viel zijn oog op een opmerkelijk - en bij toeval ontstaan - structuurtje. Er druppelde van een machine porselein naar beneden. Hieruit vormden zich kleine stalagtieten. Wubben was gefascineerd en ging op zoek naar een methode om dit soort stalagtieten op keramische vormen aan te brengen. De eerste proeven die tijdens de DDW werden getoond zijn adembenemend. Helaas is er nog niks te koop; het proces is nog volop in ontwikkeling.
Het thema van dit jaar, ‘Dutch Design Week stretcht de wereld’, klinkt leuk maar zegt weinig. Martijn Paulen, de directeur van DDW, worstelt er ook mee in zijn toelichting:
'
Designers werken graag samen op zoek naar de randen van wat mogelijk is, ze stretchen.'
'Arme designers', ben je geneigd te denken, 'dat kan flink pijn doen'.
De Dutch Design Week – dit jaar gecombineerd met het World Design Event – is afgesloten. 335.000 bezoekers trokken naar Eindhoven om iets van de in totaal 610 presentaties van 2.600 ontwerpers te aanschouwen. Het gestaag uitdijende ‘event’ heeft zich inmiddels over de hele stad verspreid en wie een poging wil wagen om alles te zien die zal er echt een hele week voor moeten uittrekken.
Dutch Design Week 2017
pagina 1