Het idee van Roland Pieter Smit om een servies te ontwikkelen kreeg contouren toen hij door Nepal reisde. In de Kathmandu-vallei wordt nog op ambachtelijke wijze aardewerk gemaakt, waarvoor de uiterst fijne klei gedurende een paar weken per jaar gewonnen kan worden uit de locale rivierbeddingen. Roland Pieter bedacht een serie serviesgoed waarin het vakmanschap van de pottenbakkers volledig tot zijn recht komt. De onderdelen lijken te zijn gegoten maar zijn stuk voor stuk met grote vaardigheid handgedraaid.
Roland Pieter Smit:
'Tafelwaeren'
tijdens DDW 2017
Henri Jacobs:
'Arita Rococo'
Meer kleur
Tijdens de DDW 2017 heeft Smit ervoor
gekozen zijn gebruiksgoed te presenteren in
één uitvoering, maar zijn website leert dat het
in meerdere kleuren verkrijgbaar is. De foto
hiernaast is van deze website afkomstig.
Voor meer info: www.ro-smit.com
Een derde kunstenaar die de zon tegemoet reisde is de in 2013 aan de Design Academy in Eindhoven afgestudeerde Tijmen Smeulders. Drie maanden kregen de deelnemers aan het project de tijd om hun weg in Arita te vinden en in samenwerking met de ateliers tot nieuw werk te komen. Het keramiek van Smeulders oogt strak en elegant. Op de DDW staan natuurlijk nog maar de eerste resultaten, maar het lijkt me dat Tijmen een lijn heeft uitgezet langs welke hij voorlopig vooruit kan.
Henri Jacobs
Ook Henri Jacobs werd uitgenodigd om de porseleinindustrie in Arita vooruit te helpen; een keuze die wat minder voor de hand lijkt te liggen. Jacobs is goed bekend als maker van onder meer de Journal Drawings (2014), een boek met 666 tekeningen, uiteenlopend van abstracte patronen tot dramatische portretten. Maar wie de grafische kwaliteit van zijn werk kent ziet de mogelijkheden tot samenwerking veel eerder. Voor Jacobs kwam de uitdaging om zijn talent nu eens niet op het vierkante vlakke papier te beproeven, maar op de driedimensionale vormen uit de Japanse keramische traditie.
Dutch Design Week 2017
pagina 2