Wie de producten van Robert Bronwasser ziet herkent de hand van de ontwerper onmiddellijk. Krachtige vormen, speels, kleurrijk en vaak ietsje uitvergroot. In de 25 jaar dat Bronwasser actief is heeft hij een zich een vooraanstaande plaats in de wereld van het Dutch Design verworven. 25 Jaar, reden voor een feestje! In het Klokgebouw, nog altijd het hart van de DDW, was een overzichtstentoonstelling van zijn werk met als titel Smile if you get it. Natuurlijk stond daar ook zijn serviesgoed tussen. We lichten er iets uit.
kan
Prachtig van vorm is de kan die Robert Bronwasser in 2013 heeft ontworpen. Het product was bedoeld als relatie-geschenk voor een grote organisatie en heeft zijn weg naar de winkel helaas nooit gevonden. Erg jammer. Laten we hopen dat de exclusieve rechten snel vervallen en Royal Goedewaagen hem opnieuw in productie neemt.
Not for sale
Nu we het toch hebben over mooi keramiek dat niet te koop is, ook bij Piet Hen Eek vonden we daar een voorbeeld van. Zijn mooi gevormde serie Facet blijkt omvangrijker dan verwacht. Verstopt in een hoekje van het complex stond een vitrinekast met onderdelen uit de collectie die we niet eerder hadden gezien. Wel met een bordje 'not for sale' erbij. 'teasers' noemen we dat.
De op de DDW gepresenteerde onderdelen zijn nog maar een begin.
Malou:
'Inmiddels zijn we bezig met de ontwikkeling van de volgende serviesdelen, voornamelijk borden. Met de inspiratie voor deze delen gaan we steeds verder het landschap in. Van de poel gaan we naar de oever, naar het Amsterdamse Bos en eindigen we in de polder. Met daarbij behorende steeds zwaarder wordende texturen en kleuren.'
Studio Op Poten
Aan het schilderachtige veenmeer De Poel, iets ten westen van het oude Amstelveen, ligt een van Nederlands best gekwalificeerde restaurants, toepasselijk Aan de Poel genaamd. De omgeving en de keuken doen voor elkaar niet onder als het erom gaat de bezoeker in euforie te brengen. Malou van Dijck van Studio Op Poten kreeg de opdracht om voor Aan de Poel een nieuwe servieslijn uit te zetten. In samenspraak met de opdrachtgever werd qua vormgeving gekozen voor strak, eigentijds porselein. De verrassing schuilt vooral in het kleurconcept. Subtiele tinten reflecteren het palet van de lokatie: van helder wit naar hemelsblauw en dan over aqua naar de zachtgroene tinten van de oever. Spetters van gekleurde klei maken de verwijzing naar het waterleven nog net even iets duidelijker.
Dutch Design Week 2017
pagina 4