Princessehof-642
princessehof-625
Meindertsma
Princessehof-662

'B-set'
Hella Jongerius









servies: 'Golden Dirt', 2000
Miriam van der Lubbe
Mosa porselein Maastricht

Princessehof-655



btn vooruit
lees verder, klik op pijl
btn home
achteruit
Princessehof-644
Princessehof-688

B-set

Toch was het juist een streven naar eenvoud dat de Nederlands vormgeving zou kenmerken. Vanaf dat punt scheidden zich de Hollandse wegen. Een aantal ontwerpers ging voor perfect minimalisme en andere kozen juist bewust voor het onvolmaakte. Deze laatsten bekeken perfectie met evenveel argwaan als het kapsel van Freddy Breck. Piet Hein Eek bijvoorbeeld met zijn meubels van sloophout. Hella Jongerius had (en heeft) succes met haar bewust niet volmaakte servies B-set. Grappig dat daarentegen de Tsjechische vormgever Bořek Šipek toen juist vanuit Amsterdam zijn gelikte en frivole objecten de wereld in stuurde.

Princessehof-623

Colour Porcelain
van Scholten & Baijings

Arita theepot
van Wieki Somers

Dutch Design, een internationaal fenomeen

Het buitenlandse design van de jaren tachtig en negentig had lef. De postmoderne interieurs bijvoorbeeld van de Memphisgroep waren brutaal, uitdagend en soms verrekte kitsch, maar er gebeurde artistiek gezien wel iets. Zó over de top is het Dutch Design niet gegaan. Onze ontwerpers waren daarvoor misschien net te Hollands. Dat neemt niet weg dat ze ook met veel humor tegen de wereld aankeken en graag een loopje namen met de voorschriften van gedegen vormgeving.

 



Kan en schaal van
Piet Hein Eek

Arita porselein van Christien Meindertsma
gezien tijdens de Dutch Design Week 2016
Dutch Design presentatie
in Museum het Princessehof


Arita

Jammer dat op 'Made in Holland' het Arita serviesgoed van Christien Meindertsma en Kirstie van Noord ontbreekt. Beiden behoren tot de top van de Nederlandse keramiekontwerpers en duurzaamheid speelt in hun werk een hoofdrol. Het Colour Porcelain van Scholten & Baijngs is gelukkig ruim vertegenwoordigd evenals het Arita theeservies van Wieki Somers:

Princessehof-logo-2
W

concept

In Eindhoven verlegde de focus zich gaandeweg van het verrassende eindproduct naar de achterliggende filosofie: ook de toegepaste kunst had een concept nodig. De aspirant-designers werd geleerd de wereld om hen heen te bezien en te bedenken wat zij met hun producten daaraan konden verbeteren. Duurzaamheid groeide al snel uit tot hét grote thema, met de daaraan verbonden aspecten als het zuinig omgaan met grondstoffen, recyclen van rest- en afvalstoffen en het ontwikkelen en/of verwerken van materialen die minder belastend zijn voor het milieu. Een bezoek aan de Design Week in Eindhoven is altijd weer een spectaculair en hoopgevend voor de toekomst. Dutch Designers zijn heilsprofeten geworden van wie we wat te verwachten hebben.



Made in Holland

pagina 6


 




 

laatste editie

eerdere edities

alle onderwerpen

overzicht serviezen

serviezendomein.nl

wij zoeken

een link naar

home

english