Mo
NO_MADE-kopjes
NO-MADE-set

oortje



btn vooruit

btn home
achteruit
Cor Unum:
4 elementen uit de serie 'NO-MADE',
NO-MADE (Linde Freya en Cleo Maxime),
2017
foto NO-MADE, courtesy Cor Unum.
NO-MADE-A-f
bovenaanzicht van het espressokopje
foto courtesy NO-MADE
Cor Unum:
espressokopje en groot kopje NO-MADE,
NO-MADE (Linde Freya en Cleo Maxime),
2017
foto Linde Freya, courtesy Cor Unum.

Cor Unum:
4 uitvoeringen van het espressokopje NO-MADE,
NO-MADE (Linde Freya en Cleo Maxime),
2017
foto Linde Freya, courtesy Cor Unum.

Gefascineerd

Gefascineerd door de vormgeving van het NO-MADE espressokopje benaderde ik de ontwerpers met de vraag of ze iets over de totstandkoming konden vertellen.

Freya antwoordde:


Handgemaakt

Eenmaal weer bijeen plaatsten Cleo en Linde hun resultaten naast elkaar. In vormgeving steeds hetzelfde espressokopje dat door invloeden uit São Paolo en Curaçao toch steeds anders overkomt. De kopjes zijn in productie genomen door Pottenbakkerij Cor Unum in ‘s-Hertogenbosch waarbij ze meteen zijn aangevuld tot een set bestaande uit een grote en een kleine schotel, een karaf of vaas en een grote kop. Alles wordt met de hand vervaardigd.

Linde:
Net als onze prototypes die wij op reis maakten (van steengoed), blijft ook het porseleinen serviesgoed dat door Cor Unum in productie is genomen, handgemaakt; Elk kopje is net iets anders, en juist deze nuances geven de serie 'levendigheid'. 

Voor meer informatie over het NO-MADE serviesgoed zie: Cor Unum

 

 


Ontwerpkeuzes

Linde:
Toch zijn er belangrijke ontwerp-keuzes die we pas hebben kunnen maken zodra wij in klei gingen gieten: De wand-dikte van het kopje, bepaalt de snede van het oortje(zie detail in bijlage). Hoe dikker de wand, hoe subtieler die snede is.


Cor Unum:

São Paolo en Curaçao

Nadat het prototype tot stand was gekomen maakten Linde en Cleo daar twee gipsen mallen mee. Elk nam een mal onder de arm en ging op reis. Linde vertrok naar São Paolo en Cleo zocht haar geboortegrond in Curaçao op. Daar lieten ze zich inspireren door hun omgeving en de cultuur. De uitdaging was: hoe vang je iets van deze wereld zonder in letterlijke of obligate verwijzingen te vervallen? Cleo en Linde keken om zich heen, lieten zich inspireren door de mensen, door de daar gebruikte materialen en kleuren. Ze zochten contact met keramische ateliers en experimenteerden daar met verschillende kleisoorten en glazuren. De resultaten brachten zij mee terug naar Nederland.

logo
W

Intuïtief proces

Vanuit papieren modellen werkten we aan een reeks vormen, waarbij we zochten naar goede verhoudingen tussen oortje en kop. Bij het ontwerpproces hadden we een aantal kaders om vanuit te vertrekken. We wilden dat het kopje een simpelheid en herkenbaarheid zou uitstralen, maar ook letterlijk simpel, waarbij de vorm in een 1-delige mal te gieten zou zijn. 

Het vorm-onderzoek in papieren modellen liet ons besluiten om alle varianten te fotograferen. Door te fotograferen creëeren we afstand tot het ontwerp, en kunnen we beter analyseren en destilleren. Zo ontstond het eerste ontwerp; een scherpe contour met één curve in het oor. Ontwerpen blijft voor ons ook een intuïtief proces; qua vormgeving en visuele voorkeuren hebben we veel raakvlakken en zo ontstond er een interessante wisselwerking. 

NO-MADE

Pagina 2


 




 

laatste editie

serviezendomein.nl

archief

register

overzicht serviezen

tijdbalk

kent u dit servies?