Het huishoudboekje van de Bijenkorf
In 1937 komt De Bijenkorf met een ludieke reclamecampagne onder de naam 'het huishoudboekje van de Bijenkorf'. Er verschijnt een gelijknamige catalogus en ook daarin vinden we Limba terug.
gewoon rechtop
De combinatie van een ronde theepot met snaveltuit met een soort van krullend-lint-oor keert in Nemé in weer een andere variant terug. Nu staat de pot gewoon rechtop. Wel zo veilig. Het lichaam is nog steeds rond, maar dan met de contouren van een pompoen. Maar of Nemé een product- of een merknaam van PZH was, is nog de vraag.
De Goudse ontwerpers bleven maar in de ban van de snaveltuit en het lintvormige oor. Experiment volgde op experiment. Zo lijkt het erop dat ze probeerden uit te vinden of beide vormelementen ook voldeden in combinatie met een meer traditionele pot. Het onlangs ontdekte artefact op onderstaande foto doet dat althans vermoeden.
Waarschijnlijk voldeed de snaveltuit wel, maar de krullend-lint-greep niet. Een versie van deze theepot met een heel verschillend oor vinden we wederom terug in een etalage van de Bijenkorf (1936). Deze voor ons nieuwe variant blijkt deel uit te maken van een volledig tafelservies. De Bijenkorf wilde hem kennelijk stevig onder de aandacht van de consument brengen want hij staat maar liefst twee maal uitgestald. We zien hem links en rechts onderop op onderstaande foto.
In een advertentie in de Haagsche Courant van 6 november 1936 vinden we de naam van het servies terug: Limba.
Pompoenpot
Zowel in de bovengenoemde catalogus als in de etalage duikt nog een wederom bij mij niet bekende theepot op: Nemé
Hij staat rechts op de uitsnede van de etalagefoto.
Spel van vernieuwing bij Plateelbakkerij Zuid-Holland
pagina 3