eeuwenoud
Al waren ze handig door Löffelhardt toegepast, nieuw was het idee van cannelures in porselein allerminst. Het is waarschijnlijk een eeuwenoud procedée. De oudste vermelding die ik in de Nederlandse pers kon vinden stamt uit de negentiende eeuw. In Het Nieuws van de Dag van 10 november 1877 staat te lezen over een verzameling Sèvres-porselein die de Franse regering had geschonken aan de Nederlandse Maatschappij ter bevordering van Nijverheid. In deze collectie bevond zich ...
een kop en schotel van het allerdunste porselein (porcelaine Cannelée)
Cleopatra
Rond 1961, een jaartje later dan Löeffelhardt zijn Cannelee bedacht, was in Gouda Willem de Vries aan het experimenteren met ribbeltjes. Had hij al van de ontwikkelingen bij Arzberg vernomen of was het puur toeval dat hij vrijwel gelijktijdig ook een
servies met 'kanaaltjes' bedacht? Zijn Cleopatra
werd helaas niet het succes van Cannelee.
navolging
Ook al zou Cannelee geen enkele designprijs hebben gewonnen, dan nog viel het artistiek succes ten deel. Een overtuigend bewijs daarvan vormt de navolging. Twee van onze belangrijkste vormgevers, Andries Copier en Edmond Bellefroid, gingen beiden met de cannelures aan de haal en brachten al snel een eigen servies met ribbeltjespatroon uit. Copier ontwierp Hella en Bellefroid Aristo. In 1965 werden beide serviezen op de Jaarbeurs gepresenteerd.
1300
Vrijwel niemand weet dat ontwerper Leen Muller in de jaren dertig voor Plateelbakkerij Zuid-Holland al een variant van zijn theeservies 1300 heeft uitgebracht... met ribbeltjes! Blijkbaar was dit destijd geen succes - er schijnen nauwelijks sets van te zijn
overgeleverd en dat is een teken aan de wand. Muller was waarschijnlijk zijn tijd té ver vooruit. Vervolgens raakten de ribbeltjes in Nederland voor zo'n 30 jaar in vergetelheid.
Eschenbach:
serviesdelen 'Hella'
ontwerp: A.D. Copier
foto uit archief Gulden Vorm
Alabama
Hoe slim ook het idee van Löffelhardt was om door ribbeltjes andere versieringen te voorkomen, het heeft hem niet geholpen. Op 29 mei 1964 vinden we een advertentie in het Nieuwsblad van het Noorden waarin servieshandel Jacob Koning een nieuwe uitvoering van Cannelee toont. Jawel, mét de onvermijdelijke bloemetjes: Alabama. In 1967 prijst dezelfde firma dit Alabama zelfs aan, al lijkt het met onverholen cynisme. (afbeelding rechtsonder)
Ribbeltjes, een rage in de keramiek
pagina 3