Het Nationaal Glasmuseum

Het Nationaal Glasmuseum in Leerdam behoort tot onze favoriete musea. Die ereplaats is niet alleen verdiend met de veelal kleinschalige tijdelijke exposities. Nee, het is vooral hun permanente ‘transparante depot’ dat ons iedere keer weer fascineert en urenlang voor zijn vitrines gijzelt.

Voor degenen die de tocht naar Leerdam nog niet hebben ondernomen even een uitleg. Enkele jaren terug is de oude villa waarin het museum is gevestigd grondig gerenoveerd. Om uitbreiding mogelijk te maken is bovendien een pand aangekocht dat zo’n twintig meter verderop staat.

Hier wordt de inhoud voor id "blokje49" weergegeven
Hier wordt de inhoud voor id "blokje48" weergegeven

Informatie

serviezendomein bestaat nu ruim een jaar. Dit is de negende editie vol wetenswaardigheden over, en foto's van, belangwekkend (Nederlands design-) serviesgoed. U kunt ons steunen bijvoorbeeld door uw advertentie op serviezendomein plaatsen.

Wist u trouwens dat wij u geheel vrijblijvend een berichtje kunnen sturen wanneer er een nieuwe editie op internet is verschenen? U kunt zich aanmelden door 'Ja, graag een aankondiging' te mailen naar: info@serviezendomein.nl

 

btn vooruit
Om naar de volgende pagina te gaan, klik op de pijl rechts
btn home

Het transparante depot

Architect Peter van Assche werd met de renovatie van het Glasmuseum belast. Hij verraste vriend en vijand met een uitzinnig idee. Tussen de twee villa’s bracht hij metalen loopbruggen aan die inwendig over de volle lengte van glasvitrines werden voorzien. In dit zogenaamde transparante depot staat vrijwel de gehele collectie van het museum permanent uitgestald. Oók het wat minder bijzondere goed dat in andere musea meestal in gesloten depots wordt weggestopt. Van het geliktste design tot het simpelste gebruiksgoed, wat er in de Glasfabriek ooit is bedacht en/of gemaakt staat achter de glazen deuren te pronken.


Copier-compleet

Copier compleet

Om maar meteen een oordeel te vellen: Deze catalogus is een ‘must’ voor iedere liefhebber van glaswerk en design. Ga nu naar de boekhandel en koop een exemplaar voor op uw tafel, eentje voor in uw kast en op uw nachtkastje en - om te laten zien dat u niet van de straat bent (met dank aan Gerard Reve) - een voor in de vensterbank!

Copier compleet is een bijzonder mooie catalogus. Een boek vol gedegen - vaak nieuwe - informatie en voorzien van zo’n 1200 uitzonderlijk mooie foto’s. Niet alleen zijn vazen en glazen worden getoond, maar gelukkig ook de eetserviezen die Copier heeft ontworpen voor
Leerdam, voor KLM en voor het Duitse Eschenbach.

Lees meer over de serviezen van A.D. Copier: klik hier


glasmuseum



Achterzijde Nationaal Glasmuseum Leerdam met de loopbruggen
Faenza
Onderop het serviesgoed staat Wingerd gestempeld. Dit is niet de naam van het servies, maar van het decor van witte wijnranken. Het servies zelf heet Faenza. Het ontwerp stamt uit 1960 en staat op naam van Pierre Daems. Er blijken evenwel ook anderen te hebben meegedacht. Lees verder:

A.D. Copier, 1901 - 1991

Zijn grafisch talent dankt Andries Copier waarschijnlijk aan zijn vader. Gijsbert Copier was ontwerper van glaswerkdecoraties en daarbij hoofd van de etsafdeling van de Leerdammer Glasfabriek. Andries is pas dertien jaar als hij bij pa aan de slag gaat; de familie heeft het geld hard nodig. Wanneer vader een jaar later wordt opgenomen in een tbc-kliniek neemt Andries de verantwoordelijkheid voor de afdeling op zich.

Naast talent zijn vooral energie en doorzettingsvermogen essentiële kwaliteiten voor een succesvol kunstenaar en blijkbaar beschikt Andries hierover ruimschoots.
Lees verder:

Gildeglazen
A.D. Copier (rechts) en Piet Vermeer
foto courtesy Nationaal Glasmuseum

onder:
Copiers befaamde Gildeglazen
foto courtesy NAi Uitgevers
Italiaans espressopotje versus Diabolo

Een drukke straat dwars door Rome met aan weerszijde café’s, sigarettenhandelaren en kleine winkeltjes. Ineens sta je stil. In het voorbij gaan meende je iets te herkennen.
lees verder:
Copier_eieren
Hier wordt de inhoud voor id "blok9" weergegeven
Eschenbach:
eierdopje 'Larissa'
A.D. Copier
1955
Copier

A.D. Copier special

Dit jaar viert het Nationaal Glasmuseum in Leerdam het Copier-jaar. Aanleiding is een ambitieus initiatief waarmee drie onderzoekers in 2009 bij het museum aanklopten. Zij vonden het de hoogste tijd om Andries Copier de aandacht te geven die hem als een van onze belangrijkste
(glas-)ontwerpers toekomt. Het plan bestond uit het bestuderen van de diverse archieven; alle informatie bijeen te brengen en door publicatie te ontsluiten. Het Glasmuseum haakte in. Drie jaar later zijn de plannen gerealiseerd. Er ligt een spectaculaire oeuvrecatalogus in de boekwinkel en het museum exposeert een belangrijk deel van het imposante oeuvre van de glasmeester. Bovendien is het Copier Research Project van start gegaan, een wetenschappelijke website over de ontwikkeling van de Nederlandse glaskunst.

Aanleiding genoeg om Andries Copier in het zonnetje te zetten.

serviezendomein.nl

2012 nummer 3


 



juni 2012

laatste editie

serviezendomein.nl

archief

register

overzicht serviezen

tijdbalk

ontwerpers

producenten

serviesverhalen

collectie

wij zoeken

een link naar

reacties

home


 

Hier wordt de inhoud voor id "wrapper" weergegeven