Vredesvazen ter herdenking van de door koningin Wilhelmina en tsaar Nicolaas II georganiseerde vredesconferentie van 18 mei 1899 in Huis ten Bosch. Deze werden getoond op de wereldtentoonstelling.
De Exposition Internationale de 1900
Onder aangevoering van toendertijd grote namen als Rozenburg en Thooft & Labouchère v/h De Porceleyne Fles, trokken maar liefst 10 Nederlandse keramiekbedrijven naar Parijs voor de De Exposition Internationale de 1900. Daaronder de nog piepjonge firma’s Plateelbakkerij Zuid-Holland, Amstelhoek en De Distel. Rozenburg en Thooft & Labouchère waren niet alleen aanvoerders, deze keramiekfabrieken waren ook grondleggers. Het veldwerk dat Adolf le Comte in Delft en Theo Colenbrander in Den Haag hadden verricht op basis van Franse inspiratie, had niet alleen deze twee firma’s tijdens het afgelopen decennium op de kaart gezet, maar had een hele branche tot leven gewekt van Nederlandse plateelfabrieken en -fabriekjes.
Lees verder over art nouveau uit 'Holland':
Art nouveau uit ‘Holland’
Nederland toonde zich zuinig met zijn inzendingen voor de Wereldtentoonstelling in Parijs in 1900. Alleen de plateelfabrieken grepen de kans aan om zich breed te presenteren en dat pakte fortuinlijk uit. Vrijwel al het plateel werd verkocht. Kunsthistorica Yvonne Brentjens ging voor ‘Made in Holland’ op zoek naar wat er tijdens deze en de twee daaropvolgende wereldtentoonstellingen was geëxposeerd en hoe de verhandelde goederen terecht waren gekomen.
Vaas met ingelegd decor, circa 1900,
Aardewerkfabriek Amstelhoek, Amsterdam
ontwerp Chris van der Hoef
collectie Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Brussel
Turijn
De jonge firma Amstelhoek had zich al in Parijs in 1900 gepresenteerd, maar haar producten werden veelal afgedaan als te grof. Dankzij Chris van der Hoef wist zij zich echter snel te ontwikkelen en op de internationale tentoonstelling in Turijn van 1902 ontvangt Amstelhoek niets dan lof. Al voor de inzending goed en wel was uitgestald was alles verkocht. Een theeservies van Van der Hoef in mosterdkleur met witte en zwarte decoratie ontving de felbegeerde ‘grand prix’ van Turijn. Verder herhaalde zich het succes van Rozenburg en gaf Thooft & Labouchère act de presence met een nieuw product: Porselein-Biscuit. Op Op gebakken maar ongeglazuurd wit porselein werden met anderkleurig porselein decoraties aangebracht en ingekerfde lijntjes werden vervolgens met goud opgevuld. Porselein-Biscuit was een kortstondig succes.
voor het buitenland
Hét grote succes van de wereldtentoonstelling 1900 was Rozenburgs eierschaalporselein. Dit grillig gevormde keramiek, waarin veel Japanse invloeden zijn te herkennen, sprak het mondaine publiek bijzonder aan. Zelfs dertien buitenlandse instituten tastten diep in hun buidel en keerden met een porseleinen pronkstuk naar huis. Opmerkelijk genoeg zaten daar ook buitenlandse firma’s tussen, misschien in de hoop de kunst te kunnen afkijken. Het leeuwendeel van de voorraad én de vele bijbestellingen vonden vrijwel exclusief hun weg naar de hoogste regionen van de toenmalige samenleving. Voor degenen met een minder verfijnde smaak of een iets kleinere beurs was er op de wereldtentoonstelling veel donkergekleurd plateel met trendy florale motieven naast traditioneel Delfts blauw.
Made in Holland
pagina 4