Zaalberg:
koffie- en theeservies 'Stop'
Meindert Zaalberg
1962
Inrij-oven
In 1968 exposeert Meindert in Boymans van Beuningen en daarna in de Lakenhal in Leiden. In het bedrijf komt een aantal vernieuwingen op gang. Aardgas is beschikbaar, turfsteken kan niet meer. De turfovens worden voorzien van gasleidingen rondom de oven en branders in de vuurmonden. Nu geen as en rook meer in de oven. Er komt een moderne inrij-oven, waarbij het aardewerk buiten de oven op een grote wagen wordt gestapeld en deze daarna langzaam in de oven rijdt. Het steeds gebukt de oven in- en uitlopen is hiermee overbodig geworden.
Voor deze moderne gasoven ontwikkelt Gijb een nieuwe klei die zonder glazuur dichtsintert. De borden worden alleen aan de binnenkant geglazuurd, de buitenkant krijgt een roodbruine steenkleur. De inrij-oven wordt zowel voor producten van deze klei als ook voor vazen en schalen gebruikt. De andere serviezen worden in de elektrisch gestookte ovens gebakken.
De grote ronde turfoven wordt vooral met grote plantenbakken, grote vazen en vogeldrinkschalen gevuld.
Een oude kom uit de Ardennen inspireert Herman jr. in 1964 tot het maken van eetservies Hollebol. Zowel de vorm als de ijzerbruine uitvoering passen geheel in het ‘rustieke’ modebeeld van die tijd. Hollebol ontvangt veel lof en eer. De Stichting Gulden Vorm, verbonden aan de Utrechtse Jaarbeurs, kent het een certificaat Gulden Vorm toe, een prijs voor goed en vernieuwend design
Eetservies 'Ringeling' op de
Gulden Vorm-expositie
in Utrecht 1967
fotograaf onbekend
Kip op nest
1962 is een heel productief jaar voor serviesgoed. Gijb ontwerpt het theeservies Kip op nest. Al is de naam wat jolig, het is een heel mooi vormgegeven ensemble. Herman jr. creëert Pieper, het al besproken alternatief voor eetservies Klei en Vuur en Meindert ontwerpt onder meer het thee- en koffieservies Stop.
Gijb Zaalberg
In 1961 komt Gijb Zaalberg (1937), tweede zoon van Meindert, de firma bijstaan. Hij heeft zich uitstekend voorbereid door eerst in Faënza, Italië een vakopleiding te volgen en daarna zijn practische ervaring te vergroten in Israël.
Meindert besluit in ditzelfde jaar om meer afstand van de potterij te nemen ten gunste van zijn eigen artistieke werk. Na zijn vertrek herverdelen Gijb en Herman de taken. Gijb neemt de zorg voor de productie op zich en Herman richt zich voornamelijk op de afnemers en de administratie.
Potterij Zaalberg, pagina 5
De jaren Zestig