Op zoek naar een verhaal
Hoe mooi en ruimtelijk de omgang ook is ingericht, in de toren gaat het een beetje mis. De vraag hoe je zo'n verzameling overtuigend presenteert wist het museum hier niet te beantwoorden. Dat is ook lastig. Benno's schenking is enorm. Hij streefde bij het verzamelen naar volledigheid en dan is de vraag of iets mooi is, niet relevant. Maar dat mag voor het museum geen excuus zijn. Het is de verantwoordelijkheid van conservator en ontwerper om recht te doen aan het belang van het plateel.
Op zoek naar een verhaal dat de losse objecten zou overstijgen, keek het team naar foto's waarop te zien is hoe de collectie - voor de overdracht - het huis van Steenaert bijna had overwoekerd. De ontwerper liet daarop de wanden in de bonte patronen van de Arnhemsche Fayencefabriek schilderen en voegde meubels toe uit Benno's huis, fotopanelen, verhuisdozen en planken vol plateel. Het resultaat is een overdosis aan visuele prikkels waardoor de schoonheid van het plateel naar de achtergrond verdwijnt.
Van art nouveau tot art deco
Eindelijk is het zover. De langverwachte expositie met de Collectie Steenaert in Museum Arnhem is donderdag 16 maart 2017 onder veel belangstelling geopend. Ruim 80 jaar na het sluiten van de Arnhemsche Fayencefabriek doet zich hier de gelegenheid voor het grootste overzicht ooit te gaan zien van haar uitzonderlijke plateel.
schenkingen en bruiklenen
De RCE doet er alles aan om te voorkomen dat zijn schatten in de depots liggen te verstoffen. De collectie Steenaert is in die zin een goed voorbeeld, omdat zij per direct en voor lange tijd is uitgeleend aan Museum Arnhem. Om dit te vieren én de collectie in een context te plaatsen organiseerde het museum 'Van art nouveau tot art deco'.
Voor de tentoonstelling is gebruik gemaakt van twee ruimtes, de torenzaal en de omgang. Voor wie de situatie niet kent, de koepelzaal is de spil van het museum. Je waant je in een toren met aan de bovenkant een omloop vanwaar je de hele ruimte kan overzien. Op de begane grond is om deze toren heen een brede hal die zich uitstekend blijkt te lenen voor vitrines met Arnhems plateel. Met veel aandacht en gevoel voor verhoudingen zijn de vazen, kandelaars, schalen en serviezen hier uitgestald.
Unieke kans
Ja, inderdaad het was en is vol bij Benno in huis en daardoor komt niet alles er optimaal tot zijn recht. Maar wanneer hij over zijn collectie vertelt en een vaasje oppakt, dan ineens komt de schoonheid ervan je tegemoet. Dát moment moet je in de koepelzaal missen. Het staat er vol met prachtige en minder prachtige dingen, maar door de overheersende inrichting is het moeilijk het plateel de aandacht te geven die het verdient.
De inrichting van de torenzaal
mag dan minder geslaagd zijn, dat neemt niet weg dat de tentoonstelling in haar geheel een unieke kans biedt om een fantastische collectie Arnhemsche fayence te zien. In Museum Arnhem tot 11 juni 2017.
voor eeuwig bijeen
Cees van 't Veen, de directeur van de Rijksdienst voor het
Cultureel Erfgoed verrichtte de opening. Het is dan ook deze
organisatie waaraan Steenaert 1000 stuks uit zijn kostbare
verzameling in eeuwigdurende bruikleen heeft gegeven. De
RCE beheert de kunstcollectie van het rijk, de monumenten
in rijksbezit en daarnaast onder meer een enorme
archeologische verzameling plus een beeldarchief. Een
aankoopbudget heeft de organisatie niet meer. Deels is
deze wegbezuinigd en de rest is toegeschoven aan de nu
verzelfstandigde musea. Toch groeit de collectie nog altijd
en dat kan vooral dankzij schenkingen en bruiklenen
als die van Benno Steenaert.
Voorjaarseditie 2017........................