Christien Meindertsma

Recht tegenover het eigentijdse Arita porselein is een vitrinewand met Kakiemon porselein. Kakiemon is een van de oudste Japanse producenten van keramiek. Het familiebedrijf bestaat al vanaf de zeventiende eeuw en geldt als een van de beste ter wereld. Inmiddels is de 15e generatie aangetreden. Evenals hun voorouders zetten zij in op verfijnd design uitgevoerd in hoogwaardig materiaal.

De expositie Arita Porselein van Nu in het Rijksmuseum Amsterdam loopt nog tot en met 9 oktober. Spreekt het nieuwe serviesgoed u aan? Het is verkrijgbaar vanaf november 2016.

Arita Huis Amsterdam
Om het project extra kracht bij te zetten is direct naast het Rijksmuseum het zogenaamde Arita Huis Amsterdam ingericht. Hier kunt u tot eind december terecht op donderdag, vrijdag en zaterdag van 10.00 tot 18.00 uur.








Bekers van
Kirstie van Noort voor
1616 / Arita Japan

 

Als linnen

Op de Arita-expositie in het Rijksmuseum toont ze prachtig vormgegeven serviesgoed waarvoor ze samenwerkte met het atelier Fujimaki Seitou. Haar ontdekking dat de Nederlandse schepen die het Japanse porselein ophaalden daar linnen afleverden, zette Christien aan het denken. Porselein en (tafel-) linnen hebben een traditionele relatie met elkaar. Ze ontwikkelde vervolgens een vormgeving waarin we keurig gemangeld en gesteven linnen kunnen herkennen. Ook het glazuur onderstreept de relatie. Ze verwerkte er scherven in die net niet tot gelijkmatig poeder zijn vermalen. Een iets onregelmatig en daardoor zacht aandoend oppervlak is het resultaat met kleine kleuraccentjes erin als in natuurlijke garens. Van dichtbij lijken haar porseleinen objecten bijna zelf uit linnen geweven.

Van-Noort
Meindertsma
Kakiemon
btn vooruit
btn home
achteruit
Geschulpte schotel met rotsen, prunus en vogel, anoniem, ca. 1670 - ca. 1700,
collectie Rijksmuseum Amsterdam
Kirstie-van-Noort

Christien Meindertsma beleefde haar grote doorbraak in 2007 toen ze meerdere designprijzen won met haar boek PIG 05049. Drie jaren van onderzoek naar de afgeleide producten van varkens waren er aan voorafgegaan. Het boek bestaat uit een reeks foto’s waarin ze aan de hand van een specifiek varken, PIG 05049, toont waar zijn reststoffen allemaal voor worden gebruikt, van medicijnen, cosmetica tot en met biodiesel.

De relatie tussen een product en de herkomst van zijn bouwstoffen is een thema dat we in veel van Meindertsma's werk terugzien. Haar design, dat vragen durft te stellen en bewustwording probeert te bereiken, is opgenomen in de belangrijkste galeries en musea ter wereld.

 

Studio Wieki Somers: Theeset voor
1616 / Arita Japan



serviesgoed van Christien Meindertsma
voor
1616 / Arita Japan

Wie meer wil weten over de 13 andere vormgevers/studio’s die meegewerkt hebben
aan het Arita project kan terecht op de website htt
p://www.2016arita.com

Kakiemon




Ceramic Paint / Collection Cornwall
van Kirstie van Noort



Wieki-Somers-logo

Ook Christien Meindertsma en Kirstie Van Noort hebben aan de Design Academie in Eindhoven gestudeerd en dat is aan hun werk af te lezen. Uiteraard is vorm en decoratie belangrijk, maar minstens even belangrijk is de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de ontwerper. Centraal in het ontwerpproces staat de vraag hoe zij onze planeet kunnen behoeden voor uitputting en hoe ze oplossingen kunnen bieden voor de afvalproblematiek. Onderzoek naar het gebruik van rest- en afvalstoffen zien we bij beiden terug. De benadering van de Design Academie blijkt niet alleen voor de aardbol, maar ook voor de leerlingen profijtelijk, velen die daar afstudeerden behoren nu tot de hoofdrolspelers van het internationaal gelauwerde Dutch Design.

Kirstie van Noort

Wie de presentaties heeft gezien van Kirstie van Noort in het Noord Brabants Museum in Den Bosch en tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven, weet dat zij haar onderzoek bloedserieus neemt. Ze voelt zichzelf dan ook evenveel onderzoeker als ontwerper. Zo bestudeerde Van Noort het afvalprobleem van de voormalige mijnbouw in het Engelse Cornwall. Vervolgens liet ze zich door de geïnventariseerde afvalstoffen leiden bij haar ontwerpproces. Ze maakte de serie Ceramic Paint / Collection Cornwall waar de gemaakte objecten verwijzen naar de gebruikte grondstoffen. Een serie schalen representeert bijvoorbeeld de grondstof zilvererts.
Ook in Japan ging Kirstie aan de slag met restmaterialen. In het keramische onderzoekcentrum in Saga ontwikkelde ze ermee 3 soorten klei en 12 kleuren die uiteindelijk hebben geleid tot een serie serviesgoed gemaakt bij de workshop Sehyo.

Arita Porselein van nu

Pagina twee


 


laatste editie

korte berichten

serviezendomein.nl

archief

register

overzicht serviezen

tijdbalk

ontwerpers

producenten

kent u dit servies?

wij zoeken

een link naar

reacties

home

Hier wordt de inhoud voor id "wrapper" weergegevenAugarten Wien:
theeservies 'Melonen'
1925
Josef Hoffmann
foto courtesy Augarten
Augarten Wien:
theeservies 'Melonen'
1925
Josef Hoffmann
foto courtesy Augarten