Studio Wieki Somers
Dylan van den Berg en Wieki Somers werken samen onder de naam Studio Wieki Somers. Zij doorliepen de Design Academie in Eindhoven en maakten al snel furore. Hun werk is te zien in de meest prestigieuze musea en te koop over de hele wereld. Een respectabel aantal designprijzen hebben ze in ontvangst mogen nemen. Voor 1616 Arita Japan maakten ze twee sets serviesgoed waarvan we hier Theeservies 1616 tonen. Maar eerst iets over de High Tea Pot.
Scholten & Baijings
Al enkele jaren terug kregen Scholten & Baijings de vraag van Yanagihara om voor Arita 1616 eigentijds porseleinen gebruiksgoed te ontwerpen. Deze eervolle kans hebben ze volledig waargemaakt met hun delicate collectie Colour Porcelain. Dat bracht Yanagihara ertoe om Scholten & Baijings als medeorganisatoren te betrekken in zijn omvangrijke project 1616 /Arita Japan, bedoeld om nieuwe wegen te verkennen voor het Arita porselein. Het organiserend team koos ervoor om het jaartal 1616 een extra lading te geven door 16 internationale ontwerpers aan het werk te zetten in 16 aangesloten keramiekwerkplaatsen in Arita. Uit Nederland kozen zij Christien Meindertsma, Kirstie van Noort en Studio Wieki Somers.
Voor 1616 / Arita Japan nu werkten Somers en Van den Berg samen met pottenbakkerij Koransha. De traditie van deze firma om met metalen sjabloontjes decoraties op het porselein te spuiten wilden de ontwerpers benutten. Ze maakten het spuitproces tot thema van hun design. Alsof een lichtbron strijklicht over de objecten werpt, zo is de verfspuit gehanteerd. Het oortje van de theekopjes vangt aan één kant blauwe verf; de achterkant van het oortje en alles wat in zijn schaduw ligt, blijft onbespoten wit. Voor de kleur kozen ze een voor Koransha karakteristiek blauw.
Studio Wieki Somers:
Theeset voor
1616 / Arita Japan
Theeservies 1616 is zeker niet het eerste serviesgoed dat van de ontwerptafel van Studio Wieki Somers komt. Spraakmakend is de High Tea Pot uit 2003 in de vorm van de schedel van een wildzwijn. Somers bedacht de theepot - gemaakt van het toepasselijke bone china - voor een expositie in Museum Het Princessehof in Leeuwarden. Ze liet zich inspireren door oude stillevens waarop kostbaar porselein en afgeschoten wild als statussymbolen vaak een prominente plaats hebben. Ze bracht het begeerde materiaal en het dode dier bijeen en creëerde zo een soort van eigentijds superstatussymbool. Met een flinke sinistere twist, dat wel.
Studio Wieki Somers
(Dylan van den Berg & Wieki Somers)
High Tea Pot
foto courtesy Studio Wieke Somers
Het Rijksmuseum in Amsterdam presenteert in zijn nieuwe Aziatische vleugel een expositie gewijd aan het internationale project 1616 / Arita Japan. 16 internationale vormgevers werden naar Japan uitgenodigd om daar voor ateliers en fabrieken eigentijds porselein te ontwerpen. Het Nederlandse ontwerpduo Scholten & Baijings - medeorganisatoren van dit project - kreeg van het Rijks de opdracht met de resultaten een vitrinewand in te richten. Ze kozen voor een sobere aanpak en lieten alles in vrij nondescripte kasten plaatsen.
Arita porselein
De Japanse porseleinindustrie dateert van 1616 toen een Koreaanse keramist ontdekte dat je met tot gruis gemalen steen uit de omgeving van Arita uitstekend porselein kon maken. Een bedrijfstak 400 jaar in leven houden betekent niet alleen zorgvuldig koesteren, maar ook zorgen voor vernieuwing. Traditie en innovatie gaan het best hand in hand.
Ondanks de eeuwenlange faam van het Japanse porselein is eind vorige eeuw de handel in Arita in het slop geraakt. Naarstig wordt nu gezocht naar nieuwe impulsen om deze industrie weer op gang te brengen. Het bestuur van de stad Saga en de ontwerper en organisator Teruhiro Yanagihara (1976) hebben de handen ineen geslagen om een nieuwe visie op de toekomst te ontwikkelen. Ze initieerden het project 1616 / Arita Japan in de hoop tot aansprekend eigentijds porselein te komen dat in grote oplage kan worden geproduceerd.
Arita Porselein van nu
Expositie in het Rijksmuseum Amsterdam