Goed-Wonen-731
btn vooruit
St. Maarten pagina 3:
btn home
achteruit

Van vennootschap naar eenling

Ook St. Maarten komt in zwaar weer terecht. Hoe mooi de modellen, hoe elegant de kleuren, voor ongedecoreerd serviesgoed vindt de consument het te duur ten opzichte van de buitenlandse import.

Door de tegenvallende resultaten is er geen financiƫle ruimte voor investeringen in nieuwe modellen. Noodgedwongen blijft het assortiment beperkt tot het oude. Deze stilstand is minstens net zo ongezond voor het bedrijf als de hoge productiekosten. In 1957 is er geen redden meer aan en wordt de commanditaire vennootschap ontmanteld. Knaap zet daarna in zijn eentje het atelier voort. Hij geeft de strijd nog niet op.

knaap-servies-grijs
cover Goed Wonen
negende jaargang
nummer 6


Den Bosch.
St. Maarten:
theepot B,
melkkan met deksel,
suikerpot zonder oren,
theekop en schotels B,
Han Knaap,
1948

St. Maarten mokkaservies
in Goed Wonen 11
(1951), blz. 171.
Knaap-grijs
St. Maarten theeservies
in Goed Wonen 11
(1951), blz. 171.

Concurrentie

Binnen Nederland kende St. Maarten Porcelein aanvankelijk nauwelijks concurrentie. Knaap bediende een kleine kapitaalkrachtige voorhoede en stond andere fabrikanten niet in de weg. Maar zo halverwege de jaren vijftig vindt het porselein uit vooral Duitsland de weg naar de Nederlandse winkels en warenhuizen. Ook de goedkoop producerende Oostbloklanden en Japan bestoken de markt. Een groot deel van de Nederlandse keramische industrie blijkt tegen zoveel concurrentie niet opgewassen te zijn en de ene na de andere producent bezwijkt.

Goed-Wonen-1
Goed-Wonen-9e-jrg


Buitenlandse interesse

Ook het buitenland toont interesse, maar Knaap ziet de daarvoor noodzakelijke schaalvergroting van zijn bedrijf niet zitten. Evengoed stuurt hij in 1954 een uitgebreide inzending naar de Xde Triennale van Milaan en wint ermee de hoogste prijs, de gouden medaille. Belangrijke buitenlandse musea besluiten St. Maarten Porselein aan te kopen. In Nederland komt het terecht in de collecties van onder meer het Princessehof in Leeuwarden en de stedelijke musea van Amsterdam en Den Bosch.

St.Maarten-logo
W
Winnaar van de Dutch Collector Award 2016

Vooral de artistieke voorhoede weet Knaaps producten goed te waarderen. In een tijd dat Nederland de ellende en armoe van de oorlog achter zich heeft gelaten gaat menigeen op zoek naar nieuwe woonruimte en eigentijds serviesgoed. Stichting Goed Wonen omarmt de producten van Knaap enthousiast. Alles wat de Stichting voorstaat, herkent ze in de sobere, praktische en ook nog eens mooie serviezen van St. Maarten. Het serviesgoed verschijnt in de bij Goed Wonen aangesloten winkels en in luxe warenhuizen als De Bijenkorf en Metz & Co en de prestigieuze kunstnijverheid- en porseleinzaken.


Han Knaap en St. Maarten Porcelein

pagina 3


 




 

laatste editie

eerdere edities

alle onderwerpen

korte berichten

tijdbalk

kent u dit servies?

de winnaars zijn

wij zoeken

overzicht serviezen

een link naar

serviesverhalen

serviezendomein

collectie

home