Fotografie is heel belangrijk voor Serviezendomein. Eerlijk gezegd vind ik foto's die van serviezen gemaakt worden vaak nogal saai. Daarom maak ik veel foto's zelf en probeer dan het karakter van het ontwerp naar voren te halen. Het mag best een beetje theatraal en spannend zijn. Een futuristische dekschaal mag in een futuristische omgeving. Het 'Goudboon'-servies heb ik in een bad met koffiebonen gezet. Spelen met water, met sneeuw, rook of met chocola, alles kan. Het is onzin uithalen en experimenteren, net als in het theater. Alleen zo bereik je het beste resultaat.
Bad met koffiebonen
Daarna ben ik me er meer in gaan verdiepen. Ik las alles wat ik te pakken kon krijgen en ontdekte al snel dat er veel deeloverzichten zijn, maar dat het nationale verhaal over de ontwikkeling van het Nederlands serviesgoed sinds 1900 ontbrak. Toen dacht ik: dat verhaal ga ik vertellen. En zo ontstond Serviezendomein. In de loop van de jaren is het uitgegroeid tot een platform voor en door mensen met interesse in serviezendesign. Verzamelaars, musea, deskundigen, maar ook 'gewone' liefhebbers dragen informatie of beeldmateriaal aan. Serviezendomein wordt gedragen door een hele gemeenschap.Vonk
De vonk sloeg bij mij over toen ik een jaar of negen geleden het boek van Robert Fock over Maastrichts aardewerk zag liggen in de etalage van boekhandel Broese in Utrecht. Ernaast stond een serviesje waarvan ik dacht: dit is waanzinnig mooi. Mooier dan ik dacht dat een servies kon zijn. Het was de Thea van Bellefroid. Ik ben de winkel ingestapt omdat ik het wilde kopen. Het servies bleek niet te koop te zijn, maar het boek wel!
In de ruim vijf jaar van zijn bestaan heeft Serviezendomein een positie verworven als digitale hotspot voor mensen met een passie voor bijzonder vormgegeven serviesgoed. Dagelijks bezoeken enkele honderden designliefhebbers de site. Ze vinden er niet alleen een schat aan informatie over Nederlandse ontwerpers sinds 1900, maar ook inspirerende berichten over de nieuwste trends, uniek beeldmateriaal en prachtige foto's. De man achter Serviezendomein is theatermaker Wim Trompert. Wat zijn zijn drijfveren? De hoogste tijd voor een interview.
Het spel van vormgeving
"Ik ben niet de enige theatermaker die houdt van mooi serviesgoed. Dat heeft vast iets iets te maken met het vormgevingsspel en de worsteling daarmee. Als regisseur herken je dat. Je ziet dat de ontwerper een eenheid heeft willen smeden uit losse elementen. In het theater geldt precies hetzelfde. Ik denk dat veel regisseurs net als ik vroeger met lego hebben gespeeld, of met treintjes. Ook daarbij gaat het erom een mooi ensemble te maken waarin de onderdelen één geheel vormen. Ik zie het theater in een theeservies.
Wim Trompert: de man achter Serviezendomein
Ik zie het theater in een theeservies