Vrouwelijke vormgevers in de aardewerkindustrie
Nog geen honderd jaar geleden (1919) werd in Nederland met een wijziging van de grondwet het kiesrecht voor vrouwen mogelijk gemaakt. Dat was een flinke stap in de goede richting, maar de achterstelling van vrouwen ging natuurlijk veel verder dan alleen het stemrecht. Ook de arbeidsmarkt was in de greep van de mannen.
Nog altijd is het aandeel van werkende vrouwen niet in balans met dat van mannen, maar ontegenzeggelijk is er de laatste eeuw veel verbeterd. Dit proces ging langzaam en er was veel doorzettingsvermogen voor nodig. Als voorbeeld moge de opkomst van de vrouwelijke ontwerper gelden en dan met name de vrouwelijke ontwerper in de aardewerkindustrie.
Speciaal voor romantische theedrinkers maakte Sander Lorier: 'Teagether', Teapot for Two.
Hij was te zien op Object Rotterdan 2017. Kijk voor bekers, vazen en veel ander interessant design van Sander:
www.studiolorier.com
Hetty Bloemendal 1941 - 2017
Wempe & Wempe, de plaats in Den Haag waar ik sinds jaar en dag zo graag kom. Even bij Hetty langs om de nieuwe aanwinsten in haar mooie servieswinkel te bewonderen. Even langs omdat ik haar advies nodig heb. Even langs omdat Hetty zo'n enorme feitenkennis heeft over de Nederlandse plateelfabrieken. Even langs om uitgebreid over onze gedeelde passie te praten en ging het gesprek niet over servies dan hadden we het over theater, over tentoonstellingen of over dat ene restaurant waar je echt eens moet gaan eten. Hetty Bloemendal, tot voor kort de bevlogen eigenaresse van Wempe & Wempe, werd pas geleden ziek en is op 24 april 2017 overleden.
Haar winkel is in goede handen bij Guido. Maar wat ga ik Hetty enorm missen. Ik wens haar man en kinderen en alle andere familieleden en vrienden veel sterkte toe.
uitzonderlijk getalenteerde vrouwen
Strijdbare vrouwen zijn aan het eind van de negentiende eeuw begonnen het recht op een gelijkwaardig bestaan en een eigen baan te claimen. Daar was moed voor nodig. Naarmate het hen gelukte om de bestaande verhoudingen tussen de sexen te doorbreken, werd het eenvoudiger om als vrouw buitenshuis een zelfstandige carrière op te bouwen. In de eerste helft van de twintigste eeuw raakt de zaak in een stroomversnelling. Steeds meer vrouwelijke vormgevers vinden werk in ateliers en fabrieken.
Achtereenvolgens komt een aantal uitzonderlijk getalenteerde vrouwen ter sprake die van belang zijn geweest voor de vormgeving van het Nederlandse servies: Cornelia du Mée, Eta Lempke, Thera Hofstede-Crull, Lea Halpern en Marguerite Friedländer. In de volgende editie wordt het overzicht vervolgd en staan twee vrouwelijke ontwerpers centraal wier carrière zich vooral na de Tweede Wereldoorlog afspeelde: Hannie Mein en Lucie Q. Bakker.
Lees verder over vrouwelijke ontwerpers in de aardewerkindustrie:
Voorjaarseditie 2017........................