Willem van Norden (1883 - 1978)
Waar zal Willem van Norden zijn passie voor de Amsterdamse School hebben opgedaan? Grote kans dat Hildo Krop zijn inspirator is geweest. Van Norden was sinds 1919 in dienst bij Eskaf en heeft Krops creaties daar zeker vaak in handen gehad. Of had de artistieke bestuiving al eerder plaatsgevonden? Van Norden had zich bij De Distel opgewerkt van leerling decoratieschilder tot artistiek leider en zal zeker van de laatste kunststromingen op de hoogte zijn geweest.
Bij Eskaf is hij hoofd van het schilderatelier waarvoor hij veel decoraties in de stijl van de Amsterdamse School ontwerpt. In 1921 keert hij terug naar De Distel en wanneer deze fabriek failliet gaat, verhuist hij samen met de inboedel naar Goedewaagen. Hier maakt hij een theeservies waarin eveneeens de Amsterdamse School invloeden zijn terug te vinden, vooral in het exotische knopje bovenop.
Lees over Chris van der Hoef en de Amsterdamse School:
Inzending van Hildo Krop voor de Wereld-tentoonstelling in Parijs, 1925
.
Hildo Krop
Een van de belangrijkste kunstenaars die meewerkten aan Het Scheepvaarthuis was Hildo Krop (1884- 1970). Krop was bevriend met Piet Kramer die zijn collega-architect Van der Meij bij deze prestigieuze opdracht terzijde stond. Blijkbaar zagen beiden in dat een talent als Krop hard nodig was. Er moesten ornamenten voor de gevels gehakt worden en meubels en tapijten ontworpen. Krops aandeel in het Scheepvaarthuis is enorm. Maar, helaas, een bijbehorend servies werd er - voor zover bekend - ook door hem niet vervaardigd. Dat wil niet zeggen dat hij nooit serviesgoed heeft ontworpen. Hildo's vader Hein was een van de oprichters van de NV Eerste Steenwijker Kunst-Aardewerk-Fabriek, kortweg Eskaf (1919 - 1927). Bovendien was hij er president-commissaris. In het licht van die tijd zal het niemand verbazen dat zijn zoon Hildo menige ontwerp-opdracht kreeg toegeschoven.
Servies van de Amsterdamse School
pagina 2