kunstacademie
Wanneer Andries zich verder wil ontwikkelen aan een kunstacademie, dan staat Cochius daar wederom welwillend tegenover. Andries volgt op kosten van de fabriek een vooropleiding bij Jac. Jongert en daarna van 1923 tot '24 de Academie voor Kunsten en Technische Wetenschappen in Rotterdam.
Bij elkaar moet het Cochius een flinke som hebben gekost. Het verraadt het inzicht van deze theosofisch georriënterde en sociaal betrokken directeur in zijn mensen. De investeringen in de jonge Copier hebben de firma geen windeieren gelegd.
10.000 ontwerpen
Minstens 10.000 ontwerpen heeft Copier achtergelaten, voornamelijk voor gebruiks- en sierglas. Uit zijn artistieke brein is een van de grootste collecties Nederlandse designobjecten ooit ontstaan.
Bewust of onbewust, vrijwel ieder Nederlands huishouden had een 'Copier' in zijn bezit. Zijn flessen, vazen en Gildeglazen, ze waren alom tegenwoordig. We merkten ze nauwelijks op, zo gewend waren we aan hun vormen. Terugkijkend vanuit de eenentwintigste eeuw zijn we verbaasd over hoe mooi Copier zelfs de meest alledaagse objecten wist te maken. Niet voor niets zijn ze tot geliefde verzamelobjecten geworden.
Lees over de serviezen van Copier: klik hier
foto links: onderdelen van Copiers glazen servies Neerlandia in het transparante depot van het Nationaal Glasmuseum
reclametekenaar
In 1921, na opleiding en dienstplicht, keert Andries terug in de glasfabriek, nu als reclametekenaar op de gecombineerde verkoop- en ontwerpafdeling. Cochius zag al heel vroeg het belang in van marketing en reclame. Lang voordat het algemeen gebruikelijk wordt, lanceert de fabriek reclamecampagnes en verspreidt catalogi en circulaires.
unica en serica
Rond 1923 ontwerpt Copier zijn eerste glasserviezen voor Leerdam. De fabriek legt zich in eerste instantie toe op goed glaswerk dat voor iedereen bereikbaar moet zijn. Daarnaast is er een lijn van unica en serica voor de meer kapitaalkrachtige consument. In beide categorieën weet Copier een enorme productie te genereren.
Zo’n vijftig jaar lang is Andries Copier de artistiek verantwoordelijke voor de productie en de presentatie van Glasfabriek Leerdam. Als geen ander drukt hij zijn stempel op het Nederlandse glaswerk. Copier is het levende bewijs dat voor het bereiken van technische perfectie, eenvoud van vorm en doelmatigheid een goed geschoolde industrieel ontwerper een pré is . En dan hebben we het nog niet eens over de esthetische aantrekkelijkheid van de producten.
Investeren
Energie en doorzettingsvermogen zijn essentiële kwaliteiten voor een kunstenaar en blijkbaar beschikt Andries hier ruimschoots over. Naast zijn werk volgt hij in de avonduren een cursus tekenen en schilderen. De directeur van de Glasfabriek, P.M. Cochius, is blijkbaar onder de indruk. Hij besluit in de jongen te investeren. Andries mag naar de dagcursus aan de Vakschool voor Typografie in Utrecht. Bovendien volgt hij op zijn vrije zaterdag tekenlessen.
A.D. Copier: