Op alle mogelijke manieren werd geprobeerd de illusie van handwerk te creëren. Natuurlijk kwam de Drenthe gewoon uit de mal. Deze mal was echter onregelmatig en wanneer bijvoorbeeld de kopjes eruit gehaald werden, ging men er nog even met de vingers langs voor het rustieke effect.
We zien een volledige omkering van waarden. Waar Chris van der Hoef aan het begin van de eeuw zijn handwerk zó perfectioneerde dat het haast machinaal gemaakt leek, daar probeerde Van Tricht juist zijn fabrieksgemaakte gebruiksgoed de onregelmatigheid van handwerk mee te geven. Andere tijden, andere smaken.
Wilt u meer lezen over gebruiksaardewerk van Potterie de Driehoek:
Thea en Eef de Hilster: 'Made in Huizen Holland 1934 - 1987; De geschiedenis van Aardewerkfabriek Haho en Potterie de Driehoek'
[zonder plaats], 2010; driehoekhuizen@hccnet.nl
Ron Tasman: 'The Gouda Pottery Book, Plateel makers in Holland', (3 delen)
Rotterdam 2007, hoofdstuk 58.
Vakmanschap
Vakmanschap had afgedaan. We konden alles zelf. De gouden tijd voor de doe-het-zelf-winkels was aangebroken. Het hinderde niet als de keukenplank scheef hing; de deurtjes van de kast niet sloten of de schootjes niet recht tegen de muur zaten. Het was immers allemaal met eigen hand geknutseld. Op deze trend gingen ook de fabrieken van gebruiksaardewerk in. Cor van Tricht ontwierp voor Potterie de Driehoek een servies dat appelleerde aan de nieuwe liefde van de consument voor handgemaakt en authentiek. Van Tricht noemde het servies Drenthe; onlangs schreef hij ons waarom:
'De naam Drenthe heb ik er aan gegeven vanwege mijn grote sympathie die ik heb voor deze provincie met haar cultuur. Archeologie is een hobby van mij.'
Midden jaren zeventig. Het is de tijd dat onze ouders - of grootouders - de plafonds verlagen, een open haard aanlegden in de voorkamer en dat het hele jaren vijftig-interieur op de schop ging. Alle verdiensten van de vorige stijlperiode hadden afgedaan. Wàt eerlijke materialen en zuivere vormen?! Weg ermee! De jaren van de gezelligheid waren aangebroken. De oud-Hollandse atmosfeer moest in ere worden hersteld en om dat te bereiken werd het huis volgestouwd met namaak boeren meubelen. Geloogd eiken of grenen, dat was het mooiste. Spoorbielzen mochten in geen huishouden ontbreken. Je kon er van alles van maken: plantenbakken, tafels en tuinmeubilair.
Potterie de Driehoek:'Drenthe'
Ontwerper: Cor van Tricht