Nieuw-Buinen

Waar Landsheer noch met zijn ontwerpen noch met zijn reclameactiviteiten iets aan kan veranderen is dat het bedrijf intern in de problemen raakt. Steeds minder arbeiders zijn bereid om tegen lage lonen in deze zware tak van industrie hun brood te verdienen. Velen vertrekken en de blijvers moeten met steeds hoger loon worden beloond. Gelijktijdig maakt de concurrentie het onmogelijk om deze kostenstijging in de verkoopprijzen door te berekenen. Goedewaagen besluit in 1963 een dependance op te starten in het Drentse Nieuw-Buinen. In de nieuwe fabriekshal staat een moderne lopende band die het mogelijk maakt tegen lagere kosten te kunnen produceren. De firma behaalt een aantal jaren goede resultaten, vooral met massagoederen.

Consumptiemaatschappij!

Vanaf de jaren vijftig gaat het Nederland. economisch voor de wind. Nog nooit had de gemiddelde Nederlander zoveel te besteden. Maar tegen de jaren zestig heeft iedereen het serviesgoed dat hij wenste al in de kast staan. Bovendien begint de jeugd zich af te zetten tegen de ‘consumptiemaatschappij’. Oude spullen van oma hebben een grotere aantrekkingskracht op hen dan het oogstrelende design van Goedewaagen. Ook binnen de gevestigde orde verandert het bestedingspatroon. Complete serviezen, ooit een ‘must’ voor ieder echtpaar, krijgen allengs de status van stofnest. Als men ze al koopt dan in beperkte omvang en het liefst van chique porselein uit het buitenland.

btn vooruit

Om naar de volgende pagina te gaan, klik op de pijl rechts
btn home
achteruit
In 1964 sluit in Gouda Plateelbakkerij Zuid-Holland de poorten als het eerste grote Nederlandse slachtoffer in de aardewerkindustrie. Voor Goedewaagen is dit een zegen, want een serieuze concurrent is van de markt verdwenen.
Goedewaagen koopt de boedel op en weet onder meer de P.Z.H.-verkooplijn Delfts Blauw met succes voort te zetten. Ook de befaamde (KLM) miniatuur monumentenpanden komen mee en vormen een welkome aanvulling op de omzet. Terwijl om haar heen de neergang in de aardewerkindustrie zich doorzet en grote en kleine bedrijfjes successievelijk ten ondergaan, weet Goedewaagen het hoofd boven water te houden.
Athene

De Doodsteek

Rond 1980 raakt de economie in het slop. Door de (tweede) oliecrisis van 1979/1980 stijgen de energieprijzen dramatisch. Voor de aardewerkindustrie is dit de doodsteek. De éne na de andere fabriek moet de poorten sluiten: Regina al in 1978, Zenith in 1984, en daartussen, in 1982, gaat ook Goedewaagen failliet. Dit had het defiinitieve einde van Goedewaagen kunnen betekenen, maar dankzij nieuwe initiatieven wordt de firma al snel weer nieuw leven ingeblazen.


Internationale concurrentie
De competitie met de buitenlandse firma's is heftig. In 1963 wordt het uiterst succesvolle servies Ruska van het Finse merk Arabia hier geïntroduceerd. Op de Jaarbeurs in Utrecht wint het zelfs de prestigieuze Jaarbeurstrofee, een prijs voor het mooiste en meest doordachte design. Het Duitse Arzberg komt met Cannelee. Beide buitenlandse serviezen zijn ook in Nederland een kassucces. En zo zijn er meer.
In 1964 gaat de Britse pond onderuit met als gevolg dat voorheen onbetaalbare producten van firma’s als Wedgwood en Johnson Bros voor de Nederlandse consument ineens heel betaalbaar worden.

Zweitse Landsheer ontwierp eveneens in 1959 het luxe servies 'Blue Sky'. Wij schreven er al eerder over.
Goedewaagen:
serviesdelen 'Athene'
Zweitse Landsheer
1959

Ruska-folder

Cannelee
recla
Fiesta

In 1957 brengt Goedewaagen het zogenaamde Fiësta uit, bestaand serviesgoed maar dan uitgevoerd in vrolijke pastelkleuren met een matte zwarte contrasttint. Leuk om te zien, maar niet zo handig in gebruik doordat het matte glazuur vocht en vuil doorlaat.

koffieservies Maestro, decor Fiësta,
Zweitse Landsheer, ca 1957,
collectie Bettie Meines,
courtesy Keramisch Museum Goedewaagen
Koe









Goedewaagen prijslijst
Jaren '60, (uitsnede)
collectie K.M.G.
prijslijst

Exclusiever

Goedewaagen richt zich op het hogere segment van de markt. Marie-Thérèse van Glabbeek becijfert in haar boek ‘Goedewaagen’s gebruiksgoed’ dat de prijzen gemiddeld 25% hoger liggen dan bij concurrenten als Fris en Mosa. Dat kan alleen als de consument weet dat hij daarvoor beter, mooier of exclusiever serviesgoed krijgt. Om de klant te overtuigen moet veel reclame worden gemaakt. Goedewaagen nodigt iedereen naar de fabriek en zet zijn sterontwerper Zweitse Landsheer als gastheer in. Hij ontvangt uiteenlopende groepen als de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen en de Plattelandsvrouwen maar ook scholieren. Landsheer leidt ze rond en plaatst ze voor de diaserie ‘Het goede servies in het dagelijks leven’.

Goedewaagen vanaf circa 1920

pagina 4


 


 

 

 

 

 

 

 

laatste editie

serviezendomein.nl

archief

register

overzicht serviezen

tijdbalk

ontwerpers

producenten

wij zoeken

een link naar

reacties

home