De strakke vormen van 'Granada' zijn typisch Scandinavisch. De serviesdelen komen massief over evenals de flink geproportioneede decoratie. De naam 'Granada' doet Spaans- Arabische invloeden vermoeden, die overigens niet direct herkenbaar zijn.
uit folder van Hutschenreuther Selb voor
'
Lucina'
Om naar de volgende pagina te gaan, klik op de pijl rechts
Flat
In 1968 ontwerpt Edmond Bellefroid voor Mosa het hotelservies Flat dat in hetzelfde jaar wordt bekroond met de Medaille d’or du President de Senat d’Italie, Faenza. In eigen land ontvangt Mosa er in 1969 niet de hoofprijs voor, maar wel het certificaat Gulden Vorm.
Mosa presenteert het als:
Stapelservies voor zowel huishoudelijk gebruik als voor gebruik in hotel-restaurants.
en:
Dit is een sterk servies
Hard, stootvast en robuust als hotelporselein… trotseert jarenlang ongeschonden uw huishouden, uw kinderen, de afwas of vaatwasmachine.
Archieffoto Gulden Vorm
fotograaf onbekend
Ringeling
Bijzonder strak en basic is het eetservies ‘Ringeling’ van Herman en Gijb Zaalberg. Toch heeft het onder meer door de fraaie knop en het platte deksel een tijdloze uitstraling.
Lucina
In bepaalde jaren lijkt het er op dat de juryleden een voorkeur hebben voor het stakkere ontwerp. De toekenning van een certificaat aan Hans Achtzigers Lucina (voor Hutschenreuther Selb) bewijst dat ze dit jaar ook open staan voor een wat sierlijker vormgeving. Of er sprake is van een kentering in de waardering is zo niet te zeggen, maar misschien wordt men inmiddels een beetje moe van de op Skandinavische leest geschoeide serviezen?
Cor Unum:
dip-set
Cor Unum team o.l.v. Zweitse Landsheer
Archieffoto Gulden Vorm
fotograaf onbekend
Figgjo Fajanse:
'Granada'
Turi Gramstad Oliver
Archieffoto Gulden Vorm
fotograaf onbekend
Op de Zomerkeur en daarop de Najaarsbeurs doet het serviesgoed het veel beter. Een hele reeks serviezen wordt met een certificaat bekroond . Hieronder een selectie.
Waar zijn de anderen ?
De firma's Mosa, Cor Unum en Zaalberg zien we geregeld terugkeren tussen de Nederlandse certificaat-winnaars. Maar waar zijn alle andere ateliers en fabrieken die in deze jaren (nog) actief zijn? Van Mobach en Lucie Q. Bakker blijkt uit inschrijvingsformulieren dat ze wel artikelen hebben ingezonden. Maar van fabrikanten als Potterie de Driehoek, Regina en Plazuid is niets te vinden. Achten die zichzelf kansloos? En zo ja, waarom dan? Botert het niet tussen deze firma's en de kopstukken van Gulden Vorm? Dat hoeft meedoen toch niet in de weg te staan; de jury is immers onafhankelijk. Of lijden ze collectief aan een minderwaardigheidscomplex?
onder: folder van 'Transition'
courtesy Langenthal A.G.
Zwitserland
Op de Winterkeur begin 1969 valt nauwelijks serviesgoed in de prijzen. Alleen het porseleinen koffieservies Transition ontworpen door Gerald Gulotta voor de Zwitserse Porzellanfabrik Langenthal A.G. krijgt een certificaat.
Transition verschijnt in 1968 in de VS en in 1969 in Europa. Eigen omschrijving van de firma:
een geheel nieuwe gedachte in vormgeving, waarbij in porcelein van 1e-klas fabricaat, een vierkante basis naar boven lopend in een ronde vorm overgaat.
Certificaat Gulden Vorm
1969
Hier wordt de inhoud voor id "wrapper" weergegeven