btn vooruit
btn home
btn achteruit

 



 




Parade

De ontwikkeling is natuurlijk het duidelijkst te zien als we alle objecten even achter elkaar zetten. Ze staan klaar voor de parade. En wie zou er van op kijken als ze zich allemaal omdraaiden en de hele beweging zich in omgekeerde vorm zou gaan afspelen? Uiteindelijk willen we steeds wat nieuws en als het niet strakker of minimaler meer kan, dan gaan we gewoon voor het barokke.
Twee potjes staan niet op de juiste plaats: Norma zou aan het begin van de parade moeten staan in plaats van Wilma. Maar, Norma is haar tijd vooruit. We hebben haar de plek gegeven die haar qua vormgeving zou toekomen, al was het maar om aan te tonen dat dit soort ontwikkelingen zelden exact chronologisch verlopen. Het koffiepotje van Stockmans hoort natuurlijk eigenlijk achteraan.

vergelijk3


De laatste stap in de ontwikkeling is pas veel later gezet en wel door Piet Stockmans. Het hoge lichaam van zijn koffiepotje is vrijwel helemaal in cilindervorm. Op circa tweederde van de hoogte komt een scherp uitstaand driehoekig tuitje tevoorschijn. Het deksel is plat met een opstaand lipje om hem te openen.
Het oor is bijna identiek aan dat van Bellefroids Aristo. Hij loopt net niet helemaal evenwijdig aan het lichaam.

Het koffiepotje maakt oorspronkelijk deel uit van een tête-à-tête dat in 1983 is uitgebracht t.g.v. het 100 jarig bestaan van Mosa. (Met dank aan G.J. Sijbrands die onze informatie over het potje corrigeerde en aanvulde).



 

kom in poort
Mosa-Stockmans
Stockmans

logo
Hier wordt de inhoud voor id "blokje10" weergegeven

Flat

Flat (1966) is qua vorm nog een stukje soberder. Het lichaam benadert de cilinder, al wijkt hij bij de tuit iets uit. Zuiver cilindrisch is de iets smallere voet. Het deksel rust verdiept in een derde ring. De bovenkant van het oor heeft aan de buitenzijde een knik, maar in z'n geheel gezien overheerst hier een ronde vorm. Heel subtiel is hoe de lijn van de pot en die van het oor, in de tuit organisch samen komen in een afhangend lipje.
Flat
werd ontworpen door Edmond Bellefroid samen met Sjef Schijns en werd een groot succes. Op de Biënnale te Faenza in 1968 won het servies een gouden medaille en een jaar later kreeg Flat het certificaat Gulden Vorm in Utrecht uitgereikt.

Flat

ontwikkeling van de vormgeving van Mosa

serviesgoed jaren 1950 en '60, pagina 2

 





laatste editie

serviezendomein.nl

archief

register

overzicht serviezen

tijdbalk

ontwerpers

producenten

kent u dit servies?

serviesverhalen

collectie

wij zoeken

een link naar

reacties

home

 

Hier wordt de inhoud voor id "wrapper" weergegeven