Herstel
De interesse vanuit Amerika en Canada voor Nederlandse kunstvormen als het eierporselein van Rozenburg is zich gelukkig aan het herstellen, ook de museale belangstelling. Marc: ‘In Amerika gaat het economisch weer redelijk goed. Daar komt de verkoop weer op gang. De interesse zal verder toenemen als de euro ten opzichte van de dollar goedkoper wordt. Honderd jaar geleden kochten Amerikaanse musea Europa bijna leeg. Misschien herhaalt de geschiedenis zich.’
Verzamelaar / koopman
De vraag is of we het moeten waarderen dat onze kunstschatten naar de andere kant van de wereld verdwijnen. Waar zijn de Nederlandse kopers?
Marc: ‘De Nederlanders zijn terughoudend. Menige verzamelaar hier is ook koopman. Kunst moet waardevast zijn. In het buitenland speelt dit minder. Men koopt omdat men het mooi vindt of omdat het een belangrijke aanvulling op de collectie is. In het buitenland reageert men verontwaardigd als ik voorstel een onderdeel uit iemands collectie aan te kopen. Het is immers kunst. Er is in Nederland veel zorg, over het werk, de pensioenen, waardevastheid van de huizen, maar het geld is niet op.’
Nieuw Publiek
Marc en Janneke begrijpen goed dat voor het openbreken van de nationale markt grote inzet van allen nodig is, ook van de musea. Belangrijk is de vraag hoe een nieuw publiek in kunst te interesseren. Kunstinstellingen in bijvoorbeeld Amerika zijn opvallend actief waar het gaat om het samenbrengen van groepen (potentieel) geïnteresseerden. Daar gaat een wervende kracht vanuit. De boodschap komt over dat kunst ertoe doet.
Eigen identiteit
Marc: ‘Ik ben begonnen met te kopen wat ik mooi vind, aanvankelijk plateel. Ik kocht met een scherp oog. Aan de hand van catalogi en boeken had ik een idee over wat iets waard is.
De waarde is van veel factoren afhankelijk. De prijs is kleurgevoelig, vormgevoelig, decoratiegevoelig…. Sommige kleuren zijn meer gewild dan andere, er zijn mensen die bepaalde decoraties niet waarderen…
Mijn eigen smaak is doorslaggevend. Soms kom ik iets tegen waarvan ik weet dat het een bepaalde verzamelaar zal aanspreken, maar vóór alles gaat mijn eigen identiteit als kunsthandelaar.’
Proportio Divina
Pagina 2