Nieuwe media
Marc en Janneke hebben ook grote verwachtingen van het internet. ‘Daarom proberen we onze website zo goed mogelijk op orde te houden en uit te breiden.’
Op onze vraag of het strategie is dat er zoveel foto’s van Proportio Divina op het fotomedium Pinterest zijn te zien begint Marc te lachen. ‘Wij hebben er nooit eentje op gezet. Dat blijken de lezers van onze website te doen.‘
Dat neemt niet weg dat ze veel tijd en energie steken in het maken van uitstekende foto’s.
Rozenburg: porseleinen theepot,
decoratie Samuel Schellink,
1902
foto: Proportio Divina
Close up
Marc: ‘Kunst is plaatjes. Laat zien hoe mooi het is. Maar, maak het ook weer niet mooier dan de werkelijkheid. Ik maak de spullen begeerlijk. Ik zoom in op een detail, zo’n vogel.
Er is een groot verschil tussen wat je oog ziet en wat de camera vastlegt. Wat bijzonder is dat moet je in close-up nemen, zodat een ander door jouw ogen ziet hoe mooi het is.’
Decoratieve setting
Marc:
'Wij stoppen voorlopig met beurzen en kiezen voor eigen exposities aan huis. In de hectiek van een beurs is het lastig om naar onze zin te exposeren. Alles moet in korte tijd worden neergezet. En het is riskant, de voorwerpen zijn kwetsbaar. Er wordt wel gezegd dat de tijd van de galerie voorbij is. Ik geloof dat niet. Decoratieve kunst moet je in een decoratieve setting laten zien.’
‘Het tilt elkaar op’, vult Janneke aan. De inspiratie voor de galerie aan huis vormde de fameuze winkel van Siegfried Bing in Parijs. Je waande je in een museum, maar was in een winkel. Natuurlijk kan de spreekwoordelijke drempel mensen huiverig maken een bezoek te brengen. Marc: ‘Ze moeten weten dat ze hier vrij kunnen komen kijken.’
Proportio Divina
Pagina 3