Literatuur:
[Ton Quik] in Mededelingenblad Nederlandse vereniging van vrienden van de ceramiek, 112, 1983/4
J. Kockelkoren. ‘De les van de Triënnale’ in Scheppend Ambacht 1954
Gouden medaille
Bellefroid heeft recht van spreken. Zijn naam is verbonden met talrijke artistieke en commerciële succesvolle serviezen uit de periode 1930 – 1960. Hij is bovendien vlak voor deze uitspraak in de prijzen gevallen. Zijn koffie- en theeservies Wilma veroverde op de Triënnale in Milaan - samen met zijn Rolande en enkele vazen - de gouden medaille 1954.
Sjoukje Dijkstra
In onze ogen ziet Wilma er vooral lekker fifties uit: Elegant, een beetje braaf, een beetje zoet. We zien Sjoukje Dijkstra al uit een kopje nippen vlak voor zij haar historische schaatstour danst. De Milanese jury zal evenwel niet zijn beïnvloed door nostalgisch sentiment. Juist de vernieuwende vormgeving moet indruk hebben gemaakt.
De vorm valt alsvolgt te omschrijven: een bol buikje dat vloeiend over lijkt te gaan in een smallere vertikale cylinder. Net waar de cylinder zou beginnen stopt de vorm resoluut. Het deksel volgt de lijn van de pot niet. Hij lijkt de vorm zelfs te negeren. Een afdekplaatje is het, met een bolletje erop, dat iets verdiept in de hals ligt.
Design
Wilma is van porselein en wat gemeengoed is in het aardewerk geldt hier als een noviteit: het servies is ongedecoreerd. Het hart van de consument moet gewonnen worden met de zuivere vorm en niet met toegevoegde versieringen. Dat blijkt overigens zo eenvoudig nog niet. Ondanks de prestigieuze medaille en een enthousiaste ontvangst in het tijdschrift ‘Goed Wonen’ vallen de verkoopcijfers tegen. Reden voor de directie van Mosa om de verkoop via nieuwe kanalen te organiseren. Wilma wordt niet langer verkocht via de reguliere serviezenhandel; ze bereikt de consument voortaan via luxueuze interieurwinkels en kunstnijverheidszaken. Wilma is vanaf nu ‘design’.
‘Elke fabriek wil nieuwe ontwerpen brengen, elke ontwerper wil origineel zijn en telkens anders en bizarrer en men loopt het gevaar het werkelijk belangrijke te verwaarlozen. De nieuwe vormgeving moet op de eerste plaats praktisch zijn; degelijkheid van materiaal en uitgebalanceerde eenvoud van vorm’
Edmond Bellefroid
Koninklijke Mosa: 'Wilma'
Ontwerper: Edmond Bellefroid