Autodidact
Het lot bepaalt anders. Van der Hulst krijgt enkele maanden later een hartinfarct en overlijdt in zijn atelier. De klap komt bij zijn collega’s hard aan en ook bedrijfsmatig is het dramatisch. Zonder modelleur komt de ontwikkeling van nieuwe modellen stil te liggen en dat is voor De Driehoek levensgevaarlijk. Cor krijgt de aanbieding een vakopleiding in Frankrijk te gaan volgen. Het lijkt een aantrekkelijk aanbod, maar Cor aarzelt.
‘Hoe hadden ze mij daar ooit iets kunnen leren?’ zegt hij laconiek, ‘Ik sprak geen woord Frans’.
Hij kiest ervoor om in het modelleurs-atelier rond te neuzen en lering te trekken uit de inventaris. Als een echte autodidact bestudeert Van Tricht de modellen, de mallen en de werktuigen. Geholpen door zijn technisch inzicht maakt hij zich de basistechnieken van het modelleren al snel eigen. ‘Mijn hart ligt in het artistieke, maar mijn kracht zit in de techniek.’
Directeur Hamming haalt opgelucht adem. Het werk kan doorgaan, zelfs zonder dat hij een dure opleiding in Frankrijk heeft hoeven bekostigen.
Autonoom kunstenaar ?
Modelleren – het realiseren van een model – wordt in grotere fabrieken meestal vooraf gegaan door een tekenfase. Een ontwerper maakt schetsen en technische tekeningen die vervolgens door de modelleur in gips worden uitgevoerd. Zo is het bij De Driehoek niet gegaan. Een idee krijgt hier niet op de tekentafel vorm, maar direct aan de draaibank waar de nieuwe modellen uit gipsblokken worden gefreesd.
In het relatief kleine fabriekje zijn meerdere personen betrokken bij de vormgeving van het nieuwe aardewerk. ‘Ik heb nooit de wens gehad om me als ontwerper te profileren.’ Van Tricht als ‘autonoom kunstenaar’, die gedachte komt noch bij hem, noch bij zijn collega’s op. Op serviesgoed van De Driehoek komt de signatuur van de ontwerper om die reden niet voor. Net zoals veel oude schilderijen ongesigneerd zijn gebleven omdat de makers ervan niet als kunstenaar werden beschouwd maar als ambachtsman.
Ontwerper van eigenzinnige serviezen
‘U kunt mij herkennen aan een witte haardos en een witte baard', schreef Cor van Tricht. Hij zou mij afhalen van station Bussum-Zuid voor een interview. Het beeld van een stokoude man met een ruige witte haardos paste geheel in mijn verwachtingspatroon. Van Tricht maakte immers naam als ontwerper van eigenzinnige serviezen voor Potterie de Driehoek in Huizen, een firma die al in 1987 de poorten sloot.
Er stond slechts één man op het station te wachten, dat moest dus wel Van Tricht zijn. Maar hij leek in niets op de oude excentrieke kunstenaar die ik me had voorgesteld. In plaats van een woeste witte baard droeg hij een eigentijds baardje en hij leek minstens 20 jaar jonger dan verwacht.
Cor van Tricht special
pagina 1