in het achterhoofd
Hoe dan ook, Norma is een van de best geslaagde serviezen uit de jaren vijftig. Wie hiermee een kopje koffie inschenkt zal waarschijnlijk altijd in het achterhoofd de stem van Maria Callas ‘Casta Diva’ horen zingen.
Spel van lijnen, volumes en verhoudingen
Het heeft er schijn van dat Bellefroid Callas heeft willen eren met een aan haar gewijd servies. Hij noemde het niet Callas, maar Norma, naar een van de opera’s waarin zij excelleerde. Plaats de Norma koffiepot voor u op tafel en bezie dan wederom de opname vanaf YouTube waar het bovenstaande venster u naar voert. De overeenkomsten zijn frappant. Bijna onweerlegbaar heeft Bellefroid de gratie van de diva weten te vangen in de lijnvoering van zijn koffiepot. Haar zijdeglanzende jurk met de asymetrisch omgeslagen stola herkennen we direct en wanneer zij - zoals op 6 minuut 30 - haar ene hand de lucht in steekt, dan zien we daarvan Bellefroids reflectie in de tuit.
Videofragment van Mezzo
ingebed vanaf YouTube
Zijdeglanzende jurk
Edmond Bellefroid was vast en zeker een liefhebber van opera. Op televisie of waar dan ook, moet hij deze opname van de jonge Maria Callas hebben gezien en door haar betoverd zijn geraakt. Hoe kon het ook anders? Callas was uniek zowel qua stem als qua theaterpersoonlijkheid en zoals zij op deze videoregistratie ‘Casta Diva’ (Kuise Godin) uit Bellini’s opera Norma vertolkt, vergeet je je leven niet.
Al eerder hebben wij een relatie gelegd tussen Bellefroids servies Norma en de onvergetelijke sopraan Maria Callas. Ons statement: Bellefroid verwijst in de naamgeving van Norma indirect naar Maria Callas. We hebben ons wat verder in de materie verdiept en hebben het servies opnieuw bezien en uitgebreid gefotografeerd. Daarnaast zijn we op zoek gegaan naar beelden van de diva die onze theorie ondersteunen.
Hoogtepunten uit 100 jaar Nederlands serviesontwerp deel VI: Norma