Maar het verhaal is nog niet uit. Muziekwetenschapper en specialist historische zangtechnieken Peter van der Waal stuurde ons nieuwe informatie toe. Lees verder over
Callas en Norma
btn vooruit
btn home
btn achteruit

in het achterhoofd

Hoe dan ook, Norma is een van de best geslaagde serviezen uit de jaren vijftig. Wie hiermee een kopje koffie inschenkt zal waarschijnlijk altijd in het achterhoofd de stem van Maria Callas ‘Casta Diva’ horen zingen.

Spel van lijnen, volumes en verhoudingen

Het heeft er schijn van dat Bellefroid Callas heeft willen eren met een aan haar gewijd servies. Hij noemde het niet Callas, maar Norma, naar een van de opera’s waarin zij excelleerde. Plaats de Norma koffiepot voor u op tafel en bezie dan wederom de opname vanaf YouTube waar het bovenstaande venster u naar voert. De overeenkomsten zijn frappant. Bijna onweerlegbaar heeft Bellefroid de gratie van de diva weten te vangen in de lijnvoering van zijn koffiepot. Haar zijdeglanzende jurk met de asymetrisch omgeslagen stola herkennen we direct en wanneer zij - zoals op 6 minuut 30 - haar ene hand de lucht in steekt, dan zien we daarvan Bellefroids reflectie in de tuit.

foto: Frans Grummer
courtesy Studio Gregor Ramaekers
Ovaal

Het verhaal gaat dat Bellefroid voor een nieuw servies altijd eerst de koffiepot ontwierp. Hierin legde hij de basis voor de vormgeving van het geheel vast. Theepot, schalen en de rest zijn dus ontwikkeld vanuit het spel van lijnen, volumes en verhoudingen van de koffiepot.

Van bovenaf gezien is de koffiepot ovaal. Deze vorm vinden we in veel andere delen van het servies terug. Als we de koffie- en de theepot naast elkaar zetten zien we dat de onderkanten veel gelijkenis vertonen, maar daarboven is de lijnvoering van de koffiepot strakker dan die van de theepot. Deze laatste komt organischer over.

De roomkan sluit nauw bij de theepot aan. Grote verschillen zijn er bij de deksels: een soort alpinopetje op de koffie- en mokkapot tegenover een plat verzonken plaatje op de theepot. Deksels van suikerpot en dekschalen hebben een vorm die daartussenin ligt. De knopjes op de deksels komen weer wél overeen.

Videofragment van Mezzo
ingebed vanaf YouTube

Grummer

Zijdeglanzende jurk

....en zo laten we ons door het medium opera meevoeren en benevelen. Het is allemaal illusie. Althans in zo verre, dat het niet Maria Callas kan zijn geweest die Bellefroid tot zijn Norma inspireerde. Zij beleefde haar Norma roldebuut in 1954 en toen was Bellefroids servies al een feit. Andersom is wél mogelijk. Toegegeven, de kans dat Callas zich door de koffiepot liet inspireren is klein, maar wie er zeker door werd bezield was fotograaf Frans Grummer. Hij maakte van Norma een van de mooiste serviesfoto's ooit.
Norma-110
Norma-logo
Casta Diva

Edmond Bellefroid was vast en zeker een liefhebber van opera. Op televisie of waar dan ook, moet hij deze opname van de jonge Maria Callas hebben gezien en door haar betoverd zijn geraakt. Hoe kon het ook anders? Callas was uniek zowel qua stem als qua theaterpersoonlijkheid en zoals zij op deze videoregistratie ‘Casta Diva’ (Kuise Godin) uit Bellini’s opera Norma vertolkt, vergeet je je leven niet.

Al eerder hebben wij een relatie gelegd tussen Bellefroids servies Norma en de onvergetelijke sopraan Maria Callas. Ons statement: Bellefroid verwijst in de naamgeving van Norma indirect naar Maria Callas. We hebben ons wat verder in de materie verdiept en hebben het servies opnieuw bezien en uitgebreid gefotografeerd. Daarnaast zijn we op zoek gegaan naar beelden van de diva die onze theorie ondersteunen.

Mosa-180

Hoogtepunten uit 100 jaar Nederlands serviesontwerp deel VI: Norma

 



 

 

 

 

 

 

 

laatste editie

serviezendomein.nl

archief

register

overzicht serviezen

tijdbalk

ontwerpers

producenten

kent u dit servies?

serviesverhalen

collectie

wij zoeken

een link naar

reacties

home

 

Hier wordt de inhoud voor id "wrapper" weergegeven