Celestial Teapot

'Haar theepot is een baken van gezelligheid in het commerciële winkelcentrum', lezen we op de site van Call of the Mall, een kunstmanifestatie in het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne. Impliciet lezen we uit deze tekst dat H.C. niet gezellig is. Daar zijn wij het mee eens. Het winkelcentrum scoort hoog op het lijstje van meest treurige locaties van Nederland. Maar

btn vooruit

om verder te lezen
klik op de pijl rechts
btn home

voor vorige edities
klik op de pijl links
btn achteruit
HC1314


dat de bovenmaatse theepot die Lily van der Stoker onder de titel Celestial Teapot liet plaatsen op het dak van de traverse 'een baken van gezelligheid' is, daar hebben wij zo onze twijfels over. Een reclame-object lijkt het voor een keten van goedkope uitspanningen en maakt als zodanig de omgeving nog troostelozer. Misschien komt het object op een andere plaats beter tot zijn recht, maar ja, dat geldt voor alles op deze foto's.
Theepot-1340
Bellefroid_Thea-0065
4300-0031
'Dutch design' , ja Nederlandse vormgeving op haar best herkennen we in de topwerken van serviezenontwerpers als Chris van der Hoef, Edmond Bellefroid en Floris Meydam. Niet voor niets dat hun werk in de collecties van talrijke musea is opgenomen. Het ontbijtservies 4300 van Van der Hoef maakt bijvoorbeeld deel uit van de collectie van het Gemeentemuseum in Den Haag, het Drents Museum Assen, Boymans van Beuningen en Museum Gouda. Bellefroids Thea is al minstens net zo breed verspreid. Lees verder

De Sphinx:
theeservies 'Thea'
Edmond Bellefroid
circa 1933
Utrecht centrum

Plateelbakkerij Zuid-Holland:
ontbijtservies '4300'
Chris van der Hoef
1926

 

kom in poort

KLM

Geen Schiphol zonder KLM. 'Onze' luchtvaartmaatschappij heeft op het gebied van serviesgoed een traditie hoog te houden. Al jaren laat ze haar bordjes en kopjes exclusief ontwerpen door de beste vormgevers. We schreven al over hun destijds zo moderne melamine serviesgoed van Andries Copier uit de jaren veertig en vijftig. Laten wij ons evenwel door KLM over de wolken voeren dan krijgen we onze maaltijd nóóit op een bordje, altijd in een doosje. Servies is een service voor de business class. Daar pakken ze dan ook wel uit. Marcel Wanders heeft het huidige tafelset ontworpen compleet met serviesgoed, glaswerk en bestek. Over het maken van het servies vonden wij een filmpje op YouTube:

Hoogtepunten uit 100 jaar Nederlandse serviesvormgeving
4300-0083
Hier wordt de inhoud voor id "blok9" weergegeven
Holland Boulevard

Soms kan reclame voor ons land zo aanstekelijk werken dat we in de verleiding komen het vliegtuig zonder ons te laten vertrekken. Dit gevoel overviel ons afgelopen week op Schiphol. Voor het eerst sinds tijden vertrokken wij naar een bestemming buiten de Schengenlanden en kwamen terecht op de Holland Boulevard. Niet voor niets dat Schiphol al jaren in de prijzen valt als een van de beste luchthavens ter wereld. Het Nederland dat ons daar werd voorgespiegeld was gastvrij, kunstminnend, design-geïnteresseerd, belezen en doordrongen van een eigen cultuur. We hebben onze reis toch maar voortgezet, maar niet voordat we een aantal foto's hadden gemaakt. Vooral natuurlijk omdat er zoveel aandacht is voor Nederlands aardewerk. Lees verder:
Schiphol-lounge

serviezendomein 2013 nr. 4

Service en servies op Schiphol

 



 

laatste editie

serviezendomein.nl

archief

register

overzicht serviezen

tijdbalk

ontwerpers

producenten

serviesverhalen

collectie

wij zoeken

een link naar

reacties

home