Royal Goedewaagen
De geschiedenis van Goedewaagen is gelukkig nog niet ten einde. In de fabriekshallen in Nieuw-Buinen heerst nog volop activiteit. Wij zijn er gaan kijken en hebben ook het Keramisch Museum Goedewaagen bewonderd.
Al eerder schreven wij aan de hand van een oude brochure over de serviezen in de jaren dertig.
U kunt er in serviezendomein over lezen.
Marie-Thérèse van Glabbeek: 'Goedewaagen's gebruiksgoed'; uitgave van Museum Het Kruithuis, Stedelijk Museum voor Hedendaagse Kunst;
's-Hertogenbosch 1994.
Ron Tasman: 'The Gouda Pottery Book, Plateelmakers in Holland',
Rotterdam 2007, 3 delen.
Maar, wanneer Friggo Visser, conservator van het Keramisch Museum Goedewaagen, zijn kennis van de aardewerkindustrie en zijn omvangrijke database met informatie en afbeeldingen niet met ons had willen delen, dan hadden deze pagina's nooit tot stand kunnen komen. Veel dank!
Design
In 1992 stopt Goedewaagen met het maken van goedkope souvenirs, dat kan men elders voor minder geld. Onder het nieuwe hoofd van de ontwerpafdeling, Auke Beikes, wordt de eigentijdse vormgeving weer een prominente plaats gegeven in het bedrijfsplan. Het blijkt een succesvolle keuze. De collectie design is inmiddels wereldvermaard en vele nationale en internationale ontwerpers waren of zijn aan Royal Goedewaagen verbonden.
Na de herstart vergaat het Goedewaagen economisch zo goed dat zij in 1989 Plateelbakkerij Flora kan over nemen. Het brede scala van Flora-producten, van traditioneel tot eigentijds design, wordt vanaf 1993 in de eigen collectie opgenomen. Flora, opgericht in Gouda in 1945, maakte vooral furore in de vijftiger en zestiger jaren met gebruiksgoed dat destijds als hypermodern gold en nu als 'retro' weer geliefd is. Ook nadien is er prachtig aardewerk vervaardigd.
Als een Phoenix
In 1982 zijn de deuren van de Koninklijke Goedewaagen gesloten, maar niet voor lang. Jan Kramer, voormalig hoofd verkoop, maakt een nieuw bedrijfsplan en weet daarmee de curatoren van de boedel te overtuigen. Niet meer dan een paar maanden na sluiting herrijst er een klein bedrijfje, Goedewaagen-Gouda BV, als een Phoenix uit de as. De productie wordt kleinschaliger, flexibeler en meer marktgericht. Grote en kostbare voorraden worden voorkomen. De firma weet de verkooppotentie van het Delfts Blauw flink uit te nutten, zoals ook de miniatuur monumentenpandjes een lucratieve verkooplijn blijft . Wezenlijk anders dan in het verleden is de focus in het nieuwe bedrijfsplan op het binnen halen van opdrachten.
Goedewaagen pagina 5
Een doorstart