Architectuur
10 jaar terug liep ik gierend van het lachen door een nieuwbouwwijk nabij Niagara on the Lake in Canada. Pal naast elkaar waren daar huizen gebouwd uit de meest uiteenlopende stijlperiodes. Het was alsof je door het magazijn van een filmstudio liep waar ze voor ieder soort kostuumdrama een passende woning klaar hadden staan. Ik dacht dat ze gek waren, maar ze waren alleen hun tijd vooruit. Nu staan ook Nederlandse nieuwbouwwijken als Leidsche Rijn vol met retrowoningen. Langs de kronkels van de Vecht verrijzen op dit moment - nabij prachtige historische villa’s - nieuwe retrowoningen in woonwijken met ‘fancy’ namen als De HeerenVeste.
Retro-servies!
Wanneer je op Marktplaats checkt of er nog serviesgoed van Chris van der Hoef wordt aangeboden, dan kom je steevast de advertentie tegen van www.artdeco-repro.com
ArtDeco-Repro produceert serviesgoed dat oogt alsof het uit begin vorige eeuw stamt, compleet met een decoratie naar Van der Hoef.
Waarom brengt iemand een retro-servies uit, en waarom is voor het grafische talent van Van der Hoef gekozen? De firma Art Deco Repro huist in Arnhem. Ik ben in de trein gestapt.
Lees verder op 'Retro-servies'
Historisch besef
Dit soort ontwikkelingen kan je zien als gemakzucht, behoudendheid, maar even goed als een uiting van historisch besef. De vormgeving van toen als inspiratiebron voor nu. Waarom zou je niet iets uit het verleden, dat duidelijk ook nu veel mensen aanspreekt, opnieuw vervaardigen? Aangepast aan deze tijd, dat wel. Deed Kuypers iets anders toen hij in Amsterdam het Rijksmuseum bouwde?
Teruggekeerd
500, Kever en Mini, alle drie zijn ze teruggekeerd in het straatbeeld. Niet in de uitvoeringen van weleer natuurlijk, want de eenentwintigste eeuw stelt andere eisen, maar duidelijk herkenbaar en bijna even begeerlijk. Vooral de nieuwe Austin Mini is hier een doorslaand succes. In het buitenland kom je ook de nieuwe 500 én de Kever volop tegen.
Topolino
De oudste versie, de Topolino (Muisje) uit 1936 is zeldzaam, maar de Fiat 500 Nuova uit 1957 kennen we allemaal. Onbewust zoeken je ogen haar wanneer je door bergstadjes in Italië of Frankrijk dwaalt. Telkens met wat modificaties verscheen ze - alsof ze naar de kapper was geweest - weer op de markt. Tot in 1975, toen hield de fabriek ermee op. Het tijdperk van de 500 leek voorbij.
De Morris Mini is ook zo’n autootje dat tot de verbeelding blijft spreken, evenals de Volkswagen Kever.
Cinquecento
Zo klein als zij is, de Fiat 500 is een femme fatale. Daar doet haar leeftijd niets van af, integendeel. Opgepoetst of smerig, alleen maar door langs de weg te staan, wekt ze wilde passies op bij steeds nieuwe generaties adepten. Wie wil er niet met haar een dolle rit maken? Maar pas op, ze heeft ook haar scherpe kantjes. Nog steeds jaagt ze hordes toeristen de stuipen op het lijf als ze met onverantwoorde snelheid door de nauwe Italiaanse steegjes scheurt.