De Sphinx
We weten met zekerheid dat De Sphinx-fabriek uit Maastricht ontwerpen van Van der Hoef heeft uitgevoerd. (Zie meer hierover in het artikel Sphinx Modern.) Voor de volledigheid hieronder toch een afbeelding van de decoratie.
Daarnaast produceerde Spinx onder andere het servies Modern (foto links) dat weliswaar in vorm en decoratie nauw aansluit bij Van der Hoefs werk, maar toch niet met zekerheid aan hem is toe te schrijven.
Société Céramique
Ook de derde grote fabriek in Maastricht heeft de mode niet aan haar laten voorbij gaan. Al zijn de groene blokjes hier en daar wat slordig gestempeld, de vormgeving van het servies op de reclamefoto is fraai en sluit mooi aan bij de Jugendstil. Zal het ooit in productie zijn gebracht? Lees meer over Modern ovaal
Over de grens
Tja, wie weet de herkomst te benoemen van deze eiderdopjes evenals van heel veel ander ongemerkt aardewerk en porselein? Komt het ook bij Mosa vandaan of betreft het hier producten van buitenlandse fabrieken? Zodra er een dergelijke decoratie op staat zijn velen geneigd om het hoe dan ook aan Van der Hoef toe te schrijven, maar daarvoor is meestal nauwelijks aanleiding.
Al dan niet met behulp van de grote ontwerper besloten de andere pottenbakkerijen ook dergelijke versieringen op hun aardewerk of porselein aan te laten brengen. De eenheid tussen vorm en decoratie die Van der Hoef voorstond werd daarbij soms geheel losgelaten, getuige dit theeserviesje van Mosa.
Variaties op een thema
Het patroon van groene en gele blokjes dat Chris van der Hoef begin twintigste eeuw voor zijn serviesgoed bedacht is iconisch geworden voor de Nieuwe Kunst, de Nederlandse variant van de Jugendstil. Maar heel uitzonderlijk - laat staan uniek - was het spel met eenvoudige frisgekleurde lijntjes en vormpjes niet. Over hoe al die groen/gele-varianten tot stand zijn gekomen, dat weten we niet. Ook is onduidelijk wie het eerst met dit geometrische basispakket aan het tekenen is geslagen.
We plaatsen hier wat varianten naast elkaar.
moderne blokjes